Keystone logo
Mapúa Institute of Technology

Mapúa Institute of Technology

Mapúa Institute of Technology

pengenalan

Institut Teknologi Mapúa Ditubuhkan pada 25 Januari 1925, Institut Teknologi Mapua kekal sebagai institusi akademik dan sekolah kejuruteraan terbesar di Filipina. Ia membayangkan dirinya menjadi pusat kecemerlangan global dalam pendidikan. Untuk memastikan kesediaan profesional para pelajarnya, ia menggunakan pendekatan berasaskan hasil untuk pendidikan, institusi akademik pertama di negara ini berbuat demikian. Ia juga mengejar dan berjaya memperoleh 10 program kejuruteraan dan pengkomputeran yang diiktiraf oleh badan akreditasi yang diiktiraf secara meluas - ABET yang berpangkalan di AS. Mapúa adalah sekolah pertama di Filipina dan di Asia Tenggara untuk menerima akreditasi ABET untuk programnya. Dengan sistem dan prosesnya yang mantap, tinjauan global mengenai pendidikan, kurikulum bertaraf dunia, profesor yang terlatih dan kemudahan canggih, Mapua memberikan peluang yang tiada tandingan dan kelebihan yang diputuskan kepada graduannya./>

1

Tradisi kecemerlangan Selama hampir sembilan dekad kecemerlangan dalam pengajaran teknikal, MIT telah berkembang menjadi sekolah kejuruteraan terbesar Filipina, dengan sekurang-kurangnya 15 sarjana muda dan 18 program kejuruteraan siswazah. Pendaftarnya menyumbang sekurang-kurangnya 16% daripada jumlah pelajar pelajar dalam BS dalam Kimia (ChE), Awam (CE), Komputer (CpE), Elektrik (EE), Elektronik (ECE), Alam Sekitar dan Kebersihan (EnSE) IE), dan Kejuruteraan Mekanikal (ME) program 10 sekolah kejuruteraan teratas di negara ini, berdasarkan data enrolmen Suruhanjaya Pendidikan Tinggi (CHED) 2010. Tawaran program MIT dalam bidang pengajian lain juga telah berkembang terutamanya dalam Seni Bina dan Reka Bentuk, Teknologi Maklumat (IT), Perniagaan dan Pengurusan, Seni Multimedia dan Sains, Sains Sosial, dan Sains Kesihatan. Usaha MIT untuk terus meningkatkan mutu pendidikannya telah ketara. Untuk menunjukkan standard yang tinggi dalam pengajaran, penyelidikan dan perkhidmatan lanjutan bilik darjah, CHED mengisytiharkan Institut sebagai Pusat Pembangunan Kebangsaan bagi program CE, CpE, CS (Komputer Sains), EE, ECE, IE, IT, dan ME. Perkongsian industri juga telah diberi tumpuan lebih lanjut pada tahun-tahun kebelakangan ini oleh Institut. Pada masa ini, ia mempunyai kerjasama dengan beratus-ratus institusi pendidikan, organisasi dan syarikat tempatan dan antarabangsa untuk pembangunan fakulti, penyelidik kolaboratif, dan magang pelajar. Usaha sedemikian membolehkan MIT untuk membuat keputusan secara konsisten dalam pemeriksaan lesen. Pada rekod, wira lembaga Institut telah mencapai hampir 300 sejak 2002. MIT bergerak untuk menyelaraskan piawaian pengajarannya dengan beberapa siri akreditasi. Untuk satu, Persatuan Akreditasi Universiti dan Kolej Universiti (PACUCOA) menegaskan piawaian Institut yang tinggi dalam operasi pendidikan, memberikan akreditasi Tahap IV kepada program CE dan akreditasi Tahap III untuk program CpE, EE, ECE, EnSE, dan IE . Dari tahun 2010 hingga 2011, MIT telah membuktikan dirinya setaraf dengan universiti pertama yang lain di seluruh dunia apabila ABET, Inc. memberikan meterai akreditasi pertama di seluruh Asia Timur kepada lapan program kejuruteraannya (ChE, CE, CpE, EE, ECE , EnSE, IE, dan ME) dan dua program pengkomputeran (BS Computer Science dan Teknologi Maklumat BS), meletakkannya di hadapan institusi pendidikan lain di negara ini. Kejuruteraan untuk alam sekitar Di samping mengejar kecemerlangan akademik, MIT juga berusaha untuk menjadi sebahagian daripada penyelesaian kepada isu perubahan iklim global. MIT telah lama menjadi penyokong pemuliharaan dan kejuruteraan alam sekitar untuk alam sekitar, bermula dengan pembukaan program Kejuruteraan Alam Sekitar dan Kejuruteraan Kebersihan (EnSE) pada tahun 1958, diikuti dengan pembukaan Sarjana Sains dalam program Kejuruteraan Alam Sekitar pada tahun 2001 dan Ph D. dalam program Kejuruteraan Alam Sekitar pada tahun 2004. Kurikulum EnSE kini merangkumi 17 kursus tiga unit yang berkaitan dengan perlindungan dan pemuliharaan dan kejuruteraan untuk alam sekitar. Selain itu, Institut juga telah merangkumi kursus kejuruteraan alam sekitar dan sains alam sekitar dalam semua program kejuruteraan dan bukan kejuruteraan masing-masing. MIT percaya bahawa kursus-kursus ini adalah pengenalan yang cukup untuk semua pelajar memahami situasi sebenar alam sekitar. Ia juga dipercayai bahawa kursus-kursus ini mencukupi untuk melatih mereka untuk dapat mereka bentuk, membina, dan melaksanakan penyelesaian yang mampan untuk masalah alam sekitar. Untuk melengkapi arahannya, MIT termasuk dalam inisiatif 2010-2020nya mengurangkan jejak karbonnya. Untuk memulakan usaha institusi pengurangan jejak karbon (CFR), Institut membentuk kumpulan teras yang diketuai oleh Pengerusi Bidang Kejuruteraan Kimia (ChE) Dr. Alvin R. Caparanga. Sesetengah pelajar ChE telah ditugaskan untuk menjalankan kajian awal untuk mengira jumlah karbon keseluruhan Institut. Selepas pembentangan keputusan, jawatankuasa CFR itu diadakan untuk membuat tindakan yang perlu diambil oleh Institut untuk mengurangkan jejak karbonnya, yang sebahagian besarnya dihasilkan oleh penggunaan tenaga, air, dan kertas. Bersama dengan sekolah dan pejabat yang berbeza, jawatankuasa CFR telah mengumpulkan amalan terbaik untuk pemuliharaan sumber-sumbernya. MIT telah berpindah untuk menggantikan semua lampu dengan lebih banyak tenaga yang cekap. Ini akan segera diikuti oleh penggantian unit penghawa dingin sekolah. Kumpulan CFR sedang dalam proses menetapkan target dan garis panduan pemantauan untuk usaha ini, yang bertujuan untuk melaksanakan sepenuhnya pada tahun 2012. Selain daripada usaha dalamannya, MIT juga mempunyai perkhidmatan penyambungan khusus untuk menangani masalah alam sekitar melalui pendidikan. Di bawah Orientasi Sosial dan Program Penglibatan Masyarakat (SOCIP), Institut telah mengadakan seminar mengenai kitar semula, pemuliharaan tenaga, dan penggunaan tenaga boleh diperbaharui; maklumat mengenai pemanasan global dan pencemaran dalam masyarakat; dan projek penanaman pokok dan bersih dan hijau dengan kerjasama kerajaan dan organisasi bukan kerajaan.

Lokasi

  • Manila

    Mapúa Institute of Technology Muralla St., Intramuros, 1002, Manila

    Soalan