Find Universities, Colleges and Business Schools around the World here!

Maklumat terperinci mengenai lokasi pengajian yang berbeza

Klik pada pautan di bawah untuk membaca tentang menuntut di pelbagai buah negara. Kami akan menyediakan anda dengan fakta-fakta umum mengenai negara, dan memaklumkan anda mengenai sistem pengajian tinggi tempatan, yuran tuisyen, perkembangan bagi tahun akademik, kemungkinan pengajian bagi pelajar antarabangsa dan banyak lagi. Anda juga akan menemui beberapa tips yang berguna dan maklumat praktikal mengenai insurans kesihatan, visa pelajar dan kos sara hidup.

Peluang pengajian tinggi di seluruh dunia

Postgraduate studies, whether master’s degrees, MBAs or short courses, are becoming increasingly common in our modern economy characterized by specialization and globalization. Malah, pertumbuhan lepasan ijazah, diploma dan sijil di sesetengah negara kini lebih tinggi daripada pertumbuhan dalam ijazah sarjana muda. Master’s degrees, PhDs and courses are available in just about every academic discipline imaginable and with thousands of universities around the world to choose from, everyone pursuing postgraduate studies can find a school and program that is perfect for their needs.

Terdapat pelbagai jenis universiti dan institusi pendidikan tinggi lain di seluruh dunia. Walaupun butiran berbeza-beza mengikut negara, kebanyakannya berada dalam salah satu daripada beberapa kategori, seperti:

  • Universiti umum yang memberi tumpuan kepada kedua-dua penyelidikan dan kerja kursus dan menawarkan pelbagai disiplin akademik;
  • Sekolah perniagaan yang memberi tumpuan kepada MBA dan lain-lain ijazah ijazah yang berkaitan dengan perniagaan;
  • Institusi teknikal yang memberi tumpuan kepada bidang-bidang akademik yang berkaitan dengan sains, teknologi, kejuruteraan dan matematik;
  • Institusi seni yang memberi tumpuan kepada seni yang berkaitan dengan disiplin seperti arca, lukisan, teater dan tarian;
  • Institusi pendidikan yang memberi tumpuan kepada darjah untuk profesional yang mengajar di peringkat sekolah rendah dan menengah.

Students who enroll in a master’s degree program from a research-oriented university can usually expect to conduct a research project or write a thesis in addition to coursework. Master’s programs taught by other institutions may also require some sort of project, but generally tend to focus more on coursework or practical experience. Hampir semua program PhD memerlukan penyelidikan asal dan disertasi.

Potential students may also want to consider studying abroad, particularly if they are interested in highly specialized academic disciplines such as international business or Middle East studies. Pelajar semakin belajar merentasi sempadan untuk semua peringkat pengajian tinggi (kolej atau universiti peringkat kajian). Menurut United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) Institut bagi Statistik (UIS), jumlah pelajar yang menuntut di luar negara adalah menghampiri 4 juta setiap tahun, iaitu hampir dua kali ganda daripada 2 juta pelajar yang menuntut di luar negara pada tahun 2000. Pelajar dari Asia Timur dan Pasifik membentuk 28 peratus daripada jumlah ini, manakala pelajar dari Amerika Utara dan Eropah merupakan kira-kira 15 peratus. Negara-negara yang menghantar kebanyakan pelajar di luar negara adalah China, India dan Republik Korea. Kira-kira 6 peratus daripada pelajar dari Asia Tengah dan kira-kira 5 peratus daripada pelajar dari sub-Sahara Afrika belajar di luar negara, menjadikan pelajar dari kawasan-kawasan mudah alih yang paling di dunia. Destinasi utama semasa bagi pelajar antarabangsa Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia, Perancis, Jerman dan Jepun.

Ramai pelajar juga mendaftar dalam program ijazah peringkat pembelajaran dalam talian atau jarak yang diajar di negara-negara selain daripada negara mereka tinggal. Pelajar-pelajar ini tidak termasuk dalam bilangan UIS, jadi jumlah bilangan pelajar antarabangsa adalah agak tinggi, mungkin melebihi 4 juta.

Pelajar mungkin mahu mempertimbangkan belajar di luar negara untuk pelbagai sebab, termasuk:

  • Being able to select from the world’s top programs for a given academic discipline. Selain itu, beberapa disiplin akademik hanya boleh didapati di beberapa buah negara, atau program-program terbaik yang boleh didapati di kawasan-kawasan tertentu. Sebagai contoh, seseorang yang berminat dalam kajian Buddha akan mencari program yang terbaik di Thailand.
  • Belajar dalam budaya yang berbeza. Students pursuing master’s degrees, PhDs or courses in regional studies should consider a program taught in that region to obtain a full cultural immersion. Selain itu, pelajar merancang kerjaya dalam perniagaan antarabangsa akan mendapat pengalaman berharga daripada hidup dalam budaya lain.
  • Increased language skills if the program is taught in a different language than the student’s native tongue. In addition, although many international master’s and PhD programs are now taught in English even in non-English speaking countries, students may have the opportunity to increase their language skills through extra studies or assimilation with the local population.

Pelajar mengingati mengikuti ijazah pascasiswazah mungkin ingin mengambil kira faktor berikut apabila membuat keputusan sama ada untuk belajar di sebuah universiti di negara asal mereka atau di luar negara:

  • Kos program ini, termasuk perbelanjaan sara hidup. Beberapa negara menawarkan tuisyen murah atau percuma, tetapi kos sara hidup yang tinggi boleh mengimbangi orang-orang simpanan. Walau bagaimanapun, banyak negara dan universiti individu menawarkan biasiswa dan lain-lain jenis bantuan kewangan, dan sebahagian daripada ini disasarkan kepada pelajar antarabangsa. Negara juga berbeza-beza secara meluas mengenai berapa banyak pelajar antarabangsa dibenarkan bekerja, dan beberapa negara tidak membenarkan pelajar antarabangsa untuk berfungsi langsung. Kos insurans kesihatan juga berbeza dari satu negara ke negara lain.
  • Kualiti pendidikan yang diperoleh, berbanding dengan perbelanjaan dan faktor-faktor tidak ketara daripada belajar di luar negara, seperti rendaman budaya dan kemahiran bahasa. Although all accredited master’s programs meet a high level of standards, teaching methods vary widely across different schools, programs and cultures. Di samping itu, sesetengah pelajar mungkin mendapati bahawa mereka belajar kurang apabila belajar dalam bahasa yang bukan asli.
  • Kemahiran bahasa yang diperlukan. Pelajar tidak mahir dalam bahasa pengantar untuk kursus pengajian mungkin perlu menghabiskan satu tahun tambahan atau lebih mendapat kemahiran itu. Kadang-kadang pelajar boleh mendapat kemahiran ini melalui kajian di negara asal mereka, tetapi dalam kes-kes lain yang mereka mungkin perlu untuk menghabiskan masa tambahan di luar negara.
  • Jenis pengajian yang ditawarkan, seperti separuh masa berbanding sepenuh masa, dalam talian dan pembelajaran jarak jauh. Kebanyakan negara memerlukan pelajar antarabangsa yang menetap di negara ini dengan visa pelajar untuk belajar secara sepenuh masa. Walau bagaimanapun, pelajar telah tinggal di negara lain pada permit kerja mungkin boleh melanjutkan pengajian secara separuh masa. Di samping itu, program-program pembelajaran dalam talian dan jarak menawarkan fleksibiliti yang besar.
  • Kesan ke atas ahli keluarga, para pelajar bersama keluarga. Ahli-ahli keluarga mungkin perlu kemahiran bahasa juga, dan beberapa negara tidak membenarkan pasangan untuk bekerja walaupun pelajar boleh bekerja.

Ambil masa sekarang untuk menyemak universiti dari seluruh dunia. If you already know what you’re looking for, you can click directly to that country or to specific programs. Atau mengambil sedikit masa untuk melayari dan membaca tentang program-program menarik yang terdapat di seluruh dunia.