University of Zilina – Faculty of Civil Engineering
About
Universiti Žilina dengan enam puluh lima tahun sejarahnya adalah salah satu institusi pendidikan dan saintifik terkemuka di Slovakia. Dengan tradisi yang kaya, ia menduduki tempat penting di kalangan universiti Slovakia. Fakta ini bukan hanya berkaitan dengan bilangan pelajar atau menawarkan program pengajian yang menarik dan berkualiti tetapi universiti juga mempunyai penyelidikan dan aktiviti luar yang signifikan.
pengenalan
Fakulti Kejuruteraan Awam
Fakulti kejuruteraan awam di Universiti Žilina telah ditubuhkan di Prague sebagai sebahagian daripada universiti kereta api pada 1 Oktober 1953. Universiti ini telah dipindahkan dari Prague ke Žilina dan, sejalan dengan itu, ia telah mengubah namanya ke Universiti Teknikal Pengangkutan. Fakulti pengangkutan bergabung dengan fakulti kami dan kedua-duanya mencipta Fakulti baru operasi dan ekonomi pengangkutan pada tahun 1961. Fakulti baru kejuruteraan awam telah ditubuhkan semula sebagai subjek bebas pada tahun 1990.
Sebenarnya fakulti termasuk lapan jabatan, Pusat Kecemerlangan dalam Kejuruteraan Pengangkutan, Pusat Penyelidikan Gunaan, Pusat Penyelidikan dan Pendidikan untuk Penyelidikan Muda VYCEN dan makmal yang diakreditasi. Ia menghasilkan 150 pakar tahunan untuk bidang struktur pengangkutan dan bangunan yang berkaitan. Pada masa ini, terdapat kira-kira 1 200 pelajar termasuk pelajar doktor.
Universiti Žilina
Universiti Žilina dengan enam puluh lima tahun sejarahnya adalah salah satu institusi pendidikan dan saintifik terkemuka di Slovakia. Dengan tradisi yang kaya, ia menduduki tempat penting di kalangan universiti Slovakia. Fakta ini bukan hanya berkaitan dengan bilangan pelajar atau menawarkan program pengajian yang menarik dan berkualiti tetapi universiti juga mempunyai penyelidikan dan aktiviti luar yang signifikan. Universiti semasa tidak lagi tertumpu kepada pengangkutan dan komunikasi sahaja. Ia adalah sebuah universiti yang dikuasai secara luas yang terletak di kampus universiti yang unik di Veľký Diel. Ia mempunyai tujuh fakulti (Fakulti Operasi dan Ekonomi Pengangkutan dan Komunikasi, Fakulti Kejuruteraan Awam, Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Sains Pengurusan dan Informatika, Fakulti Kejuruteraan Keselamatan, Fakulti Kemanusiaan). Universiti juga mempunyai tempat kerja berikut: Institut Biologi Gunung Tinggi, Institut Pendidikan Jasmani, Institut Penyelidikan dan Pendidikan Forensik, Institut Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Institut Pendidikan Berterusan, CETRA - Pusat Penyelidikan Pengangkutan, Institut Daya Saing dan Inovasi dan Pusat Latihan dan Pendidikan Penerbangan.
Pada masa ini, terdapat kira-kira 8 000 pelajar yang dididik di tujuh fakulti dalam 129 program pengajian terakreditasi dalam semua bentuk dan darjah pengajian universiti di Universiti. Dalam kewujudannya yang berjaya, ia telah menjadi alma mater bagi hampir 80 000 siswazah, profesional yang berkemahiran tinggi terutamanya dalam bidang pengangkutan dan teknikal serta pengurusan, pemasaran atau kemanusiaan. Kualiti dan kesediaan graduan kami untuk keperluan amalan dibuktikan dengan minat tinggi jangka panjang untuk menyewa mereka oleh majikan yang bekerjasama dengan Universiti dalam proses pengambilan pekerja. Dengan profil profesionalnya, ia unik di Slovakia. Profil ini terdiri daripada pengangkutan (jalan, kereta api, air, udara), pengangkutan dan perkhidmatan pos, laluan lalu lintas, pengangkutan dan kejuruteraan awam, kejuruteraan elektrik, telekomunikasi, informatika, teknologi maklumat dan komunikasi, pengurusan dan pemasaran, kejuruteraan mekanikal, bahan dan teknologi , robot, reka bentuk jentera, tenaga, kejuruteraan awam, krisis dan pengurusan keselamatan, keselamatan awam, perlindungan kebakaran, kejuruteraan forensik, matematik yang digunakan, pengajaran mata pelajaran akademik, perpustakaan dan sains maklumat, biologi gunung tinggi.
Dalam bidang sains dan penyelidikan, Universiti Žilina terlibat dalam penyelesaian hampir 200 negara dan 65 projek sains antarabangsa dan menganjurkan kira-kira 60 acara sains dan profesional setiap tahun. Hasil kajian sains dan penyelidikan Universiti mempunyai pengaruh yang besar bukan hanya pada kegiatan pendidikan tetapi juga untuk pengembangan kerjasama atau penerapan internasional dalam praktik. Mencapai matlamat daya saing universiti telah dicapai dengan perlaksanaan perlaksanaan peralatan universiti dan makmalnya secara beransur-ansur melalui beberapa projek. 13 pusat penyelidikan saintifik dan 2 pusat penyelidikan - Universiti Sains Park dan Pusat Penyelidikan dicipta terima kasih kepada projek-projek ini. Di kedua-dua pusat, syarat dicipta untuk inkubator perniagaan baru dan sokongan serantau. Walaupun terdapat masa yang singkat, terdapat perspektif yang kuat terhadap sokongan aktif untuk penyelidikan dan inovasi dalam konteks kebangsaan dan antarabangsa dan pusat-pusat ini terlibat secara aktif dalam aktiviti-aktiviti projek dan penerbitan.
Kerjasama dengan universiti dan institusi asing sangat penting bagi universiti kita. Universiti Žilina telah menandatangani perjanjian dua hala dengan lebih daripada 50 negara di seluruh dunia, bukan sahaja di Eropah tetapi juga di Amerika (Amerika Syarikat, Mexico, Brazil, Argentina, Cuba), Asia (Korea, Jepun, China, Taiwan) dan Afrika (Afrika Selatan ). Dalam bidang kerjasama dua hala universiti, universiti bergerak ke hadapan dalam membangun dengan universiti, institusi pengajian tinggi, dan institusi lain yang berkaitan dengan aktiviti saintifik dan pendidikan. Dalam sejarah program ERASMUS, Universiti Žilina tergolong dalam universiti Slovakia paling aktif dan berjaya dari segi kemahiran pelajar. Ia adalah universiti Slovak paling berjaya mengenai kuliah yang diberikan oleh pensyarahnya di universiti asing. Universiti Žilina adalah ahli organisasi antarabangsa (Magna Charta Universitatum, EUA, IGIP, ECTRI, FEHRL) dan bekerjasama dengan mereka melalui wakilnya.
Universiti Žilina mempunyai cita-cita yang besar untuk meneruskan pertumbuhan dinamiknya, untuk menyediakan pendidikan berkualiti tinggi, untuk mendidik siswazah yang baik dan menuntut, untuk membangunkan kerjasama antarabangsa baik dalam sains dan pendidikan, tetapi usaha kerasnya adalah untuk memberi ruang dan peluang untuk generasi muda untuk belajar yang baru, meluaskan horizon, belajar bagaimana untuk bekerjasama, berkomunikasi dan menghormati antara satu sama lain.