MA PPL dalam Penjagaan Rohani
Vancouver, Kanada
TEMPOH MASA
3 up to 7 Years
BAHASA
Inggeris
LAJU
Sepenuh masa, Sambilan
TARIKH AKHIR PERMOHONAN
Minta tarikh akhir permohonan
TARIKH MULA PALING AWAL
Sep 2024
YURAN TUISYEN
CAD 290 / per credit *
FORMAT PENGAJIAN
diadun, Di kampus
* sila ambil perhatian bahawa akan ada kos tambahan untuk unit CPE
pengenalan
TINJAUAN KESELURUHAN PROGRAM
Penumpuan dalam Penjagaan Rohani direka untuk mereka yang berhasrat untuk meneruskan kerjaya sebagai pengamal penjagaan rohani dalam tetapan seperti kemudahan penjagaan kesihatan, penjara dan kemudahan pemulihan.Pengkhususan ini telah direka bentuk agar selari dengan piawaian rangka kerja kerajaan wilayah BC serta keperluan pensijilan Persatuan Penjagaan Rohani Kanada.Dalam tempoh 24 bulan pelajar boleh memenuhi keperluan standard BC untuk pengamal kesihatan rohani.Unit Lanjutan tambahan dan residensi diperlukan oleh CASC untuk pensijilan sebagai pakar.Ini biasanya selesai selepas ijazah.
Program ini menyediakan pendekatan bersepadu untuk pembelajaran di mana kajian pastoral disepadukan dengan sengaja dengan pengalaman klinikal dalam kaedah terapeutik.Pelajar/pelatih tenggelam dalam arus moden
konteks pasukan penjagaan kesihatan dan pelajari kemahiran kepimpinan pastoral yang penting untuk melayani dalam persekitaran institusi.Semua pelajar mesti lulus temu duga kesediaan dengan salah seorang penyelia CPE fakulti tambahan VST sebelum diterima menyertai program.Orang yang ingin mendaftar harus sedar tentang ketegasan emosi yang merupakan sebahagian daripada CPE dan bersedia untuk menumpukan sepenuh masa pada pengajian mereka jika mereka ingin menyelesaikan program dalam 24 bulan.
PANJANG PROGRAM
Sebagai penumpuan dalam ijazah MA PPL yang lebih besar, program ini juga membawa 48 jam kredit pengajian.Kepekatan boleh disiapkan dalam dua tahun sepenuh masa (24 bulan) pengajian akademik dan praktikal, yang merangkumi Unit Pendidikan Pastoral Klinikal sepenuh masa pada bulan-bulan musim panas berikutan tahun kedua sepenuh masa pelajar pengajian teologi.Sekiranya pelajar ingin belajar sambilan, semua kursus yang diperlukan untuk ijazah ini mesti diselesaikan dalam tempoh tujuh tahun dari tarikh pendaftaran pertama.
KEPERLUAN KEPEKATAN
Teras Teologi
Pelajar dari agama selain Kristian boleh menggantikan beberapa kursus ini untuk kursus dalam tradisi mereka sendiri.Terpulang kepada pelajar untuk mencari penggantian ini dan memintanya diluluskan oleh
pejabat pendaftar.
- TH500 – Teologi Konstruktif (3)
- ETH500 – Pengenalan kepada Etika Kristian (3)
- Pluralisme agama atau kursus dalam tradisi selain daripada tradisi sendiri (3)
- HB500 – Pengenalan kepada Bible Ibrani (3 kredit)
- Salah satu NT500 – Synoptics atau NT501 – Paul (3 kredit)
- Salah satu daripada HIS500 – Kristian dan Yahudi dalam Antikuiti Greco-Rom atau HIS600 – Seminar Sejarah Gereja Kanada (3)
IDENTITI PASTORAL, KEPIMPINAN, DAN AMALAN PENJAGAAN ROHANI
- PT500 – Asas Rohani dan Teologi untuk Kepimpinan Awam dan Pastoral (3)
- PT501 – Asas Peribadi dalam PPL: Diri sebagai Pemimpin (1.5)
- PT502 – Asas Praktikal dalam PPL: Kepimpinan dalam Konteks (1.5)
- PT651/652 – Studio Kepimpinan Awam dan Pastoral I & II (6)
- PT611 – Kemahiran Kepimpinan untuk Kementerian Komuniti (1.5)
- PT653 – Kepimpinan Di Sini dan Sekarang (1.5)
- ETH630 – Etika Profesional (3)
Ditambah 3 unit Pendidikan Bidang Teologi: Penempatan amalan berasaskan lapangan yang terdapat dalam kursus Studio adalah salah satu cara untuk menyediakan pangkalan pastoral yang sederhana bagi mereka yang memasuki persekitaran pendidikan klinikal.Melalui Studio, pelajar menjadi sekurang-kurangnya sebahagiannya bersedia untuk tugas masa depan mereka untuk mengintegrasikan kutub pastoral dan klinikal amalan penjagaan rohani ke dalam peribadi mereka.Studio membantu pelajar memperoleh rasa peranan pastoral dan, identiti dalam komuniti yang kemudiannya menjadi asas kepada cara mereka mengembangkan peranan mereka sebagai ejen kemanusiaan dalam sistem penjagaan kesihatan.Keupayaan untuk merangkul peranan dan identiti pastoral juga kondusif untuk mempelajari aspek-aspek tertentu bagaimana seseorang boleh memegang masa kini dengan manusia lain untuk mengalami kesedaran bersama yang menyembuhkan.Faktor sedemikian adalah sebahagian besar daripada apa yang dibawa oleh Pengamal Kesihatan Rohani kepada pasukan penjagaan kesihatan dan hospital/institusi secara keseluruhan yang dinilai sebagai berbeza kepada profesion.
PENDIDIKAN PASTORAL KLINIKAL
- Unit CPE I (3)
- Unit CPE II (3)
- Unit CPE III (3)
ELEKTIF TERBUKA
3 kredit dalam mana-mana bidang pengajian
Yuran pengajian tambahan untuk unit CPE
Jumlah kos program ini lebih tinggi daripada aliran lain disebabkan oleh 6 – 1 pelajar – penyelia CPE
nisbah dan faktor lain yang berkaitan dengan kos menjalankan program klinikal.Beberapa dermasiswa adalah
tersedia.
Tugasan Kemuncak
Keperluan akhir untuk pengijazahan dalam MA-PPL ialah projek batu penjuru dan pembentangan (lihat di bawah) atau salah satu daripada alternatif berikut:
- Pelajar yang melengkapkan PPL MA ke arah kerjaya dalam kementerian boleh, dengan sokongan daripada Pengarah Pembentukan Denominasi mereka, memohon jawatankuasa PPL untuk menulis kertas jawatan mengenai kementerian (lihat keperluan M.Div);
- Pelajar yang ingin meneruskan pengajian akademik selepas menamatkan MA PPL boleh membuat petisyen kepada Jawatankuasa Kajian Penyelidikan untuk menulis tesis (bernilai 6 kredit - lihat keperluan MATS)
Keperluan akhir biasanya dilakukan pada tahun akhir atau semester pengajian pelajar.
Projek Capstone dan Penerangan Persembahan
Projek Capstone ialah peluang untuk pelajar melengkapkan ijazah MA PPL mereka dengan menangani cabaran atau peluang kepimpinan dunia sebenar yang praktikal menggunakan kemahiran dan pengetahuan yang telah mereka perolehi
sepanjang program pengajian mereka.Projek dan Persembahan Capstone memberi peluang kepada pelajar untuk mensintesis dan menggunakan pengetahuan dan pengalaman mereka daripada keseluruhan program mereka.Ia membantu
mereka untuk berunding dengan jayanya peralihan ke peringkat seterusnya dalam kerjaya mereka, sama ada ke tempat kerja atau melanjutkan pelajaran.
Memenuhi piawaian Persatuan Penjagaan Rohani Kanada (CASC) dan kerajaan wilayah:
Pelajar yang lulus dari MAPPL dengan unit CPE ke-3 mereka yang ditetapkan oleh CASC sebagai "maju", akan memenuhi jangkaan pendidikan minimum bagi mereka yang bekerja di Pusat Kesihatan BC.Pelajar yang melengkapkan unit "lanjutan" ke-2, dan seterusnya melengkapkan 1000 jam pengalaman penjagaan rohani di residensi, atau kedudukan tempat kerja lain, boleh memohon untuk mendapatkan pensijilan sebagai pakar CASC.Pelbagai jawatan pemastautin sepenuh dan separuh masa dengan gaji boleh didapati di VGH dan St Paul bersempena dengan kredit pasca siswazah VST.Untuk maklumat tentang residensi, pelajar dalam tahun akhir pengajian mereka harus menghubungi penyelia CPE di tapak yang disebutkan di atas.