University of Latvia
pengenalan
Mengenai
Universiti Latvia telah diasaskan pada tahun 1919 dan pada masa ini, dengan lebih daripada 15 000 pelajar, 6 fakulti dan lebih 20 institut penyelidikan dan pusat pengajian bebas, merupakan salah satu universiti penyelidikan komprehensif dan terkemuka terbesar di Baltik. Universiti menawarkan lebih daripada 140 program pengajian akademik dan profesional yang diiktiraf negeri.
Di Universiti Latvia, penyelidikan dijalankan di lebih 50 bidang penyelidikan yang mewakili empat bidang penyelidikan utama: kemanusiaan, sains semula jadi, sains sosial. Universiti Latvia memberi perhatian yang besar kepada pembangunan kerjasama antarabangsa.
Universiti Latvia menumpukan perhatian besar kepada pembangunan kerjasama antarabangsa untuk mempromosikan identitinya di peringkat antarabangsa dan untuk mengukuhkan reputasi Universiti di seluruh dunia. Sehingga kini, Universiti Latvia telah menandatangani 253 perjanjian dua hala di seluruh dunia dan lebih daripada 1046 perjanjian dengan 446 institusi di 32 negara Eropah dalam program ERASMUS+. Kedua-dua pelajar pertukaran masuk dan keluar menggunakan salah satu perjanjian mobiliti pelajar yang tersedia: ERASMUS+, ERASMUS MUNDUS (Aurora, AESOP, LEADER), CAMPUS EUROPAE, ISEP, perjanjian dua hala dan perjanjian antara negara.
Kedudukan Universiti Dunia QS
Tahun ini, Universiti Latvia (UL) telah disenaraikan antara 4% Universiti Teratas di dunia dalam QS World University Rankings, dan kini menduduki tempat ke-801–850. Dalam QS WUR Kedudukan Mengikut Subjek menduduki tempat ke-401-450.
Pengurusan kualiti di Universiti Latvia
Disebabkan hakikat bahawa setiap orang mempunyai pemahaman yang berbeza tentang subjek kualiti, pelbagai definisi istilah ini telah timbul dari semasa ke semasa. Takrifan ini merangkumi bidang yang berbeza – daripada kualiti produk kepada pengurusan organisasi. Dalam rangka kerja Program Berbilang Negara EU Phare dalam projek Pendidikan Tinggi "Jaminan Kualiti dalam Pendidikan Tinggi", Manual Jaminan Kualiti untuk Pendidikan Tinggi telah diterbitkan. Pengarang Manual menawarkan beberapa konsep kualiti, yang paling relevan dengan pendidikan tinggi, iaitu:
1) Kualiti sebagai kecemerlangan – matlamat konsepsi adalah untuk berusaha untuk menjadi yang terbaik.
2) Kualiti sebagai "kesesuaian dengan tujuan" - kualiti sesuatu untuk tujuan tertentu.
3) Kualiti sebagai transformasi – sementara matlamat dan pandangan pelajar berubah, universiti dapat berubah mengikut mereka dan mencapai keperluan mereka, iaitu menyesuaikan diri.
4) Kualiti sebagai ambang - universiti menetapkan norma dan kriteria tertentu. Mana-mana unit yang mencapai atau melepasi norma dan kriteria ini dianggap berkualiti.
5) Kualiti sebagai standard minimum - definisi luas pengetahuan, kemahiran dan sikap graduan yang diingini.
6) Kualiti sebagai penambahbaikan - universiti harus meningkatkan secara berterusan.
Untuk memastikan kualiti di setiap peringkat organisasi, universiti harus mewujudkan sistem pengurusan kualiti yang sesuai.
Keutamaan jaminan kualiti dalam pendidikan tinggi dinyatakan oleh perundangan dan amalan Eropah ( Bergen communiqué - Piawaian dan Garis Panduan untuk Jaminan Kualiti di Kawasan Pendidikan Tinggi Eropah) dan oleh perundangan negeri Latvia. Dokumen-dokumen ini menekankan keperluan pelaksanaan sistem jaminan kualiti dalaman di universiti.
Jabatan pengurusan kualiti dan audit bertanggungjawab untuk pembangunan dan pelaksanaan sistem jaminan kualiti di UL.