Master of Social Sciences in Game Studies
Tampere, Finland
TEMPOH MASA
2 Years
BAHASA
Inggeris
LAJU
Sepenuh masa
TARIKH AKHIR PERMOHONAN
Minta tarikh akhir permohonan
TARIKH MULA PALING AWAL
Aug 2025
YURAN TUISYEN
EUR 12,000 / per year *
FORMAT PENGAJIAN
Di kampus
* per academic year for non-EU/EEA students
pengenalan
Creating a playful future
Master's Programme in Game Studies provides an in-depth view of the fundamental character of games and play.
Expanding from entertainment to other areas of life, games have grown into a form of culture and human interaction that is a crucial part of our social life and current media landscape.
The program is particularly targeted at training experts on games and play. We approach games and play from the interconnected perspectives of games, game players, the production of games, and games in cultures. These four perspectives open up to the following four areas: analyzing the meaning and form of games and play; understanding the people who play games and the game cultures they create; addressing questions relating to the creation and development of games, and making sense of the societal and cultural framing of games.
The program will give you the academic skills needed to analyze, observe, and understand the developments in this field of study while also encouraging a more pragmatic involvement and hands-on attitude as an expert in games and play.
Graduates typically combine the skills and knowledge derived from this program with previous studies and proficiencies that enable them to work in various professional roles, in research, the public sector, as well as in industry. The possible jobs of graduates include researchers, industry professionals, critics, and specialists working with the interpretation, evaluation, and implementation of games and related fields, such as social media.
The program is founded on the long history of education and research conducted at Tampere University’s Game Research Lab. At Tampere University, this internationally acclaimed research group coordinates the Centre of Excellence in Game Culture Studies funded by the Academy of Finland from 2018-2025.
Kemasukan
Kurikulum
Kandungan kajian
Program Sarjana ini memberikan pandangan yang mendalam tentang watak asas dan perkembangan permainan dan permainan. Berkembang daripada hiburan ke bidang kehidupan yang lain, permainan telah berkembang menjadi satu bentuk budaya dan interaksi manusia yang merupakan bahagian penting dalam kehidupan sosial kita dan landskap media semasa.
Program ini disasarkan terutamanya pada persoalan analisis, reka bentuk dan aplikasi permainan daripada perspektif permainan, pemain permainan, pembangun permainan dan budaya permainan yang saling berkaitan. Ia akan memberi anda kemahiran akademik yang diperlukan untuk menganalisis, memerhati dan memahami perkembangan dalam bidang pengajian ini sambil juga menggalakkan penglibatan yang lebih pragmatik dan sikap praktikal dengan permainan dan reka bentuk yang suka bermain.
Program ini diasaskan pada sejarah panjang pendidikan dan penyelidikan yang dijalankan di Tampere University Game Research Lab. Pada 2018-2025, kumpulan penyelidikan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa ini menyelaraskan Pusat Kecemerlangan dalam Kajian Budaya Permainan yang dibiayai oleh Akademi Finland.
Kerjasama dengan pihak lain
Sebagai tambahan kepada pengajian dalam Program Sarjana sendiri, pelajar boleh memanfaatkan sepenuhnya pengajaran yang ditawarkan oleh komuniti pengajian tinggi Tampere daripada sains sosial dan kemanusiaan kepada pengajian teknikal dan vokasional dalam pelbagai bidang.
Tumpuan penyelidikan
Inisiatif penyelidikan fakulti pengajaran GS dianjurkan di bawah TRIM, Pusat Penyelidikan Tampere untuk Maklumat dan Media. TRIM ialah sebuah institusi penyelidikan pelbagai disiplin untuk penyelidikan asas dan strategik di internet dan media interaktif, dengan tema penyelidikan utama yang terdiri daripada penyelidikan permainan dan maklumat dan amalan media kepada pencarian maklumat. Makmal Penyelidikan Permainan Tampere University menjalankan penyelidikan inovatif dalam permainan dan permainan serta membina jambatan daripada penyelidikan kepada tindakan dalam pelbagai kerjasamanya. Pada 2018-2025, Makmal Penyelidikan Permainan menyelaraskan Pusat Kecemerlangan dalam Kajian Budaya Permainan yang dibiayai oleh Akademi Finland.
Hasil Program
Selepas menamatkan Ijazah Sarjana anda dijangka:
- membiasakan diri dengan pemikiran saintifik dan berkebolehan menggunakan kaedah kerja saintifik dalam bidang pengkhususan anda sendiri
- bermotivasi untuk pembelajaran sepanjang hayat
- berkemampuan untuk menjalankan pengajian pasca siswazah saintifik
- berkeupayaan untuk menggunakan pengetahuan yang diperoleh dan berfungsi dalam mengantarabangsakan kehidupan kerja
Selepas menamatkan Program Sarjana dalam Pengajian Permainan, anda akan:
- dapat mengenal pasti, mentakrif dan menganalisis permainan serta bermain dalam pelbagai bentuknya
- memahami dan berkeupayaan kritis menggunakan konsep dan teori yang berkaitan dengan ciri asas permainan dan fenomena di sekelilingnya
- mempunyai pemahaman yang mendalam tentang bentuk, amalan dan konteks permainan sebagai fenomena budaya, sosial, teknikal dan komersial
- dapat memperoleh pengetahuan saintifik secara berdikari
- dapat menyampaikan hasil daripada penyelidikan kepada khalayak yang berbeza
- boleh bekerja dalam pasukan antara disiplin sebagai pakar dalam permainan dan fenomena yang berkaitan (termasuk cth budaya dalam talian, pengeluaran permainan dan gamifikasi)
Galeri
Peluang kerjaya
Graduan biasanya menggabungkan kemahiran dan pengetahuan yang diperoleh daripada program ini dengan kajian dan kemahiran terdahulu yang membolehkan mereka bekerja dalam pelbagai peranan profesional, dalam penyelidikan, sektor awam juga dan dalam industri. Keperluan untuk tenaga kerja yang berpengetahuan semakin meningkat dalam bidang yang berkaitan dengan permainan dan media interaktif, tetapi pelajar harus mengamalkan sikap aktif dalam membentuk bidang kepakaran dan profil profesional mereka.
Sebagai seorang siswazah, anda boleh mengambil banyak peranan kerja yang berkaitan dengan penyelidikan dan perkembangan permainan serta penerapan permainan dan reka bentuk permainan untuk pelbagai tujuan. Bekerja sebagai pakar yang berpendidikan universiti dalam bidang yang berkembang pesat ini memerlukan kemahiran penyelidikan dan komunikasi yang kukuh digabungkan dengan pemikiran yang aktif dan bebas, dan kesediaan untuk meneroka dan menginovasi pendekatan baru untuk memahami dan mengaplikasikan media interaktif ke dalam amalan.
Pekerjaan graduan yang mungkin termasuk penyelidik, pembangun, pengkritik, dan pakar yang bekerja dengan tafsiran, penilaian, dan pelaksanaan permainan dan bidang berkaitan seperti media sosial dan gamifikasi.
Peluang belajar lebih lanjut
Ijazah sarjana ini menyediakan latar belakang yang diperlukan jika anda ingin melanjutkan pengajian kedoktoran dalam kajian permainan dan bidang berkaitan, contohnya dalam Program Kedoktoran Tampere University dalam Media, Komunikasi dan Seni Persembahan (DPMCP)