Pengurusan Pengangkutan Udara Sarjana Lanjutan
ENAC
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Toulouse, Perancis
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
1 tahun
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
EUR 14,060 / per year *
Tarikh akhir permohonan
19 Jun 2024
Tarikh mula paling awal
Oct 2024
* €8150: mengurangkan yuran pengajian untuk pelajar Eropah di bawah syarat
pengenalan
Dari segi ekonomi dan kewangan, syarikat pengangkutan udara kini sudah biasa beroperasi dalam persekitaran yang sangat kompetitif yang menuntut kebolehsuaian yang hebat. Program Sarjana Khusus dalam Pengurusan Pengangkutan Udara bertujuan untuk memberikan pemahaman sistemik tentang semua aspek sektor pengangkutan udara, termasuk ekonomi pengangkutan udara, operasi, pemasaran, dan strategi kewangan, pengurusan dan prestasi sumber manusia, dan cabaran dan strategi utama untuk masa depan. .
Graduan dilengkapi dengan semua pengetahuan penting yang diperlukan untuk meneruskan kerjaya dalam sektor ini.
Prasyarat
Secara umum, calon untuk kemasukan ke program ijazah sarjana khusus mesti mempunyai ijazah sarjana muda 5 tahun [Bac + 5] atau ijazah sarjana muda 4 tahun [Bac + 4] serta pengalaman profesional selama 3 tahun. Calon dengan ijazah sarjana muda 4 tahun dan tiada pengalaman profesional boleh memohon, tetapi bilangan tempat yang tersedia untuk calon tersebut adalah sangat terhad (maksimum 3).
Apabila memohon program Sarjana Khusus dalam Pengurusan Pengangkutan Udara, ijazah berikut sangat dihargai:
- Ijazah dalam perniagaan atau kejuruteraan,
- Ijazah dalam undang-undang, ekonomi atau pengurusan (ijazah Sarjana dua tahun, satu tahun lanjutan atau ijazah latihan khusus, iaitu DESS, DEA atau yang setara dengan bukan Perancis).
Pertimbangan khusus akan diberikan kepada calon yang telah menamatkan latihan di syarikat penerbangan, lapangan terbang, agensi pelancongan atau syarikat pembuatan aeronautik.
Peluang kerjaya
Syarikat pengangkutan udara perlu mengisi sejumlah besar jawatan khusus. Walau bagaimanapun, hanya syarikat besar (syarikat penerbangan, pengilang, lapangan terbang) yang mampu merekrut sejumlah besar pakar undang-undang, kewangan dan pengurusan. Dalam kes syarikat bersaiz sederhana, pemahaman sistemik mengenai sektor pengangkutan udara adalah syarat yang diperlukan untuk mencapai kecekapan. Ijazah Sarjana Khusus dalam Pengurusan Pengangkutan Udara jelas merupakan kelebihan yang ketara untuk aktiviti khusus sektor seperti berikut: pemasaran pengangkutan udara dan penyelidikan pasaran, wakil jualan, pengurusan sambungan rangkaian, pelaksanaan pesawat baharu, pembangunan program penerbangan, penyelidikan operasi, analisis dan pembangunan kapasiti lapangan terbang, juruaudit pengurusan, pengurus pengendalian darat, dsb.
Kurikulum
Bahagian 1: Teori (Oktober hingga Mac)
15 modul 1 hingga 2 minggu setiap satu
- Peranan kapal terbang dalam sistem pengangkutan global
- Undang-undang penerbangan awam antarabangsa dan Eropah
- Ekonomi dan pengurusan pengangkutan udara
- Keselamatan pengangkutan udara
- Pembangunan mampan
Bahagian ke-2: Latihan dalam syarikat (April hingga September)
Latihan magang selama 6 bulan dalam persekitaran profesional, sama ada di Perancis atau di luar negara.
- Operasi syarikat penerbangan
- Pemasaran
- Pengurusan pasukan
- Pengurusan kewangan
- Pengurusan Sumber Manusia
- kargo
- Penumpang dan perkhidmatan berkualiti
- Pengendalian tanah
- Komunikasi dan pengurusan krisis selepas nahas udara
- Strategi syarikat penerbangan
Ia diselia oleh tutor dari organisasi tuan rumah dan oleh tutor biasiswa. Pelajar dikehendaki menghasilkan tesis, yang dia pertahankan di hadapan juri gabungan.