Keperluan Visa & Residensi Sarjana Muda
Semua pelajar yang memegang pasport bukan Kesatuan Eropah dikehendaki oleh undang-undang untuk mendapatkan visa pelajar sebelum berlepas dari negara asal mereka. Tanpa visa pelajar yang sah, pelajar tidak boleh memohon untuk mendapatkan Permit untuk Menginap mereka.
Permohonan visa boleh menjadi proses yang panjang, oleh itu kami mengesyorkan agar pelajar memaklumkan diri mereka sendiri tentang prosedur visa terlebih dahulu.
Pelajar mesti mendapatkan visa pelajar mereka selepas menerima kelulusan penerimaan mereka. Pejabat Kemasukan AUR akan menghantar surat visa kepada setiap pelajar yang diterima bersama dengan semua dokumen lain yang diperlukan yang mereka bawa ke konsulat tempatan mereka.
Pelajar perlu menyemak dengan konsulat tempatan mereka untuk memastikan mereka mempunyai semua dokumen yang diperlukan sebelum mengemukakan permohonan mereka. Sila hubungi admissions@ AUR .edu sekiranya anda memerlukan bantuan.
Sila ambil perhatian bahawa visa pelajar perlu diperoleh sebelum meninggalkan negara asal. Tidak mustahil untuk memohon visa sedemikian di Itali.
Sila ambil perhatian: kami tidak boleh mengeluarkan dokumentasi visa kepada pelajar bukan matrikulasi atau sambilan. Untuk menerima visa, pelajar mesti mengambil sekurang-kurangnya 12 kredit setiap semester.
Permit untuk Tinggal
Apabila tiba di Rom, semua pelajar yang merupakan warganegara negara yang bukan Ahli Kesatuan Eropah mesti mendapatkan permit untuk tinggal di Itali ( Permesso di Soggiorno per Studio ). Permit ini dikeluarkan oleh pihak berkuasa polis tempatan ( Questura ). Universiti akan memberikan maklumat dan bantuan yang berkaitan kepada anda semasa ketibaan untuk mendapatkan permit pertama anda untuk tinggal. Walau bagaimanapun, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mematuhi keperluan penginapan semasa dan melindungi dokumen yang berkenaan.
Dokumen yang diperlukan. Untuk memudahkan proses mendapatkan Permit Tinggal, anda mesti menyediakan perkara berikut:
- 1 salinan dokumen pengenalan diri bergambar anda dalam pasport dan Visa Itali seperti yang ditunjukkan dalam pasport
- 1 salinan insurans kesihatan (lihat bab di bawah)
- 1 salinan surat pendaftaran AUR yang dicop oleh Konsulat Itali
Sila bawa barang-barang ini bersama anda semasa Minggu Ketibaan untuk pertemuan anda dengan Permit AUR untuk Tetap Perunding.
Proses permit untuk tinggal adalah bersifat kawal selia dan peraturan yang berkenaan sering berubah. Pelajar digalakkan untuk merujuk bahan ketibaan yang diedarkan setiap semester akademik untuk prosedur/keperluan terkini. Pelajar yang tinggal di perumahan yang dikontrakkan melalui Universiti perlu mengemukakan dokumen yang disenaraikan dan mengikut arahan yang diberikan oleh Pejabat Kehidupan Pelajar semasa minggu ketibaan.
Permit sebenar dikeluarkan kemudian dan perlu diambil sendiri. Kami menasihatkan pelajar untuk menyemak secara berkala senarai permit yang dikeluarkan di balai polis.
Pembaharuan Permit Tinggal
Permit untuk tinggal untuk pengajian biasanya diberikan untuk tempoh satu tahun akademik. Oleh itu, ia akan luput dan perlu diperbaharui dalam tempoh 60 hari dari tarikh tamat tempoh. Pelajar yang perlu memperbaharui permit mereka untuk tinggal mesti mengemukakan melalui pejabat pos permintaan mereka untuk " rinnovo " dan perlu menyediakan dokumen berikut:
- 1 salinan dokumen pengenalan diri bergambar anda dalam pasport dan Visa Itali seperti yang ditunjukkan dalam pasport
- 1 salinan insuran kesihatan
- 1 salinan kad kredit, penyata bank atau surat sokongan kewangan
- 1 salinan salinan laporan gred AUR yang dicop oleh Universiti
Adalah menjadi tanggungjawab pelajar untuk memperbaharui permit tinggal mereka. Kehidupan Pelajar akan membantu dengan sebarang soalan berkaitan.
Warganegara Kesatuan Eropah
Warganegara Kesatuan Eropah tidak perlu memohon permit untuk tinggal . Semua pelajar EU yang merancang untuk belajar di Itali selama lebih daripada tiga bulan sebaliknya dikehendaki memberikan Pejabat Pendaftaran ( Ufficio Anagrafe ) dengan alasan mereka tinggal di Itali dan alamat tempatan mereka. Untuk melaksanakan pendaftaran rasmi ini, anda memerlukan dokumen berikut:
- ID/Pasport Kesatuan Eropah yang sah (bawa salinan bersama anda juga)
- Salinan insurans kesihatan. Sebagai warga EU, anda sepatutnya menerima Kad Insurans daripada Perkhidmatan Kesihatan Nasional anda yang melayakkan anda mendapat bantuan perubatan dan hospital di seluruh Kesatuan Eropah. Pastikan anda membawanya bersama anda ke Itali
- Penyata bank atau dokumen lain yang menunjukkan bahawa anda mempunyai kemampuan kewangan untuk menyokong diri anda
- Salinan surat pendaftaran AUR
Sila ambil perhatian bahawa terdapat beberapa Pejabat Pendaftaran di Rom; yang anda perlukan untuk mendaftar kehadiran anda bergantung pada alamat anda di Itali. Untuk bantuan dalam mengenal pasti Pejabat Pendaftaran tertentu anda dan untuk panduan lanjut sila hubungi Pejabat Kehidupan Pelajar.
Visa Sekolah Siswazah & Keperluan Residensi
Semua pelajar yang memegang pasport bukan Kesatuan Eropah dikehendaki oleh undang-undang untuk mendapatkan visa pelajar sebelum berlepas dari negara asal mereka. Tanpa visa pelajar yang sah, pelajar tidak boleh memohon untuk mendapatkan Permit untuk Menginap mereka.
Permohonan visa boleh menjadi proses yang panjang, oleh itu kami mengesyorkan agar pelajar memaklumkan diri mereka sendiri tentang prosedur visa terlebih dahulu.
Pelajar mesti mendapatkan visa pelajar mereka selepas menerima kelulusan penerimaan mereka. Pejabat Kemasukan AUR akan menghantar surat visa kepada setiap pelajar yang diterima bersama dengan semua dokumen lain yang diperlukan yang mereka bawa ke konsulat tempatan mereka.
Pelajar perlu menyemak dengan konsulat tempatan mereka untuk memastikan mereka mempunyai semua dokumen yang diperlukan sebelum mengemukakan permohonan mereka. Sila hubungi admissions@ AUR .edu sekiranya anda memerlukan bantuan.
Sila ambil perhatian bahawa visa pelajar perlu diperoleh sebelum meninggalkan negara asal. Tidak mustahil untuk memohon visa sedemikian di Itali.
Permit untuk Tinggal
Apabila tiba di Rom, semua pelajar yang merupakan warganegara negara yang bukan Ahli Kesatuan Eropah mesti mendapatkan permit untuk tinggal di Itali ( Permesso di Soggiorno per Studio ). Permit ini dikeluarkan oleh pihak berkuasa polis tempatan ( Questura ). Universiti akan memberikan maklumat dan bantuan yang berkaitan kepada anda semasa ketibaan untuk mendapatkan permit pertama anda untuk tinggal. Walau bagaimanapun, adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mematuhi keperluan penginapan semasa dan melindungi dokumen yang berkenaan.
Dokumen yang diperlukan. Untuk memudahkan proses mendapatkan Permit Tinggal, anda mesti menyediakan perkara berikut:
- 1 salinan dokumen pengenalan diri bergambar anda dalam pasport dan Visa Itali seperti yang ditunjukkan dalam pasport
- 1 salinan insurans kesihatan (lihat bab di bawah)
- 1 salinan surat pendaftaran AUR yang dicop oleh Konsulat Itali
Sila bawa barang-barang ini bersama anda semasa Minggu Ketibaan untuk pertemuan anda dengan Permit AUR untuk Tetap Perunding.
Proses permit untuk tinggal adalah bersifat kawal selia dan peraturan yang berkenaan sering berubah. Pelajar digalakkan untuk merujuk bahan ketibaan yang diedarkan setiap semester akademik untuk prosedur/keperluan terkini. Pelajar yang tinggal di perumahan yang dikontrakkan melalui Universiti perlu mengemukakan dokumen yang disenaraikan dan mengikut arahan yang diberikan oleh Pejabat Kehidupan Pelajar semasa minggu ketibaan.
Permit sebenar dikeluarkan kemudian dan perlu diambil sendiri. Kami menasihatkan pelajar untuk menyemak secara berkala senarai permit yang dikeluarkan di balai polis.
Pembaharuan Permit Tinggal
Permit untuk tinggal untuk pengajian biasanya diberikan untuk tempoh satu tahun akademik. Oleh itu, ia akan luput dan perlu diperbaharui dalam tempoh 60 hari dari tarikh tamat tempoh. Pelajar yang perlu memperbaharui permit mereka untuk tinggal mesti mengemukakan melalui pejabat pos permintaan mereka untuk " rinnovo " dan perlu menyediakan dokumen berikut:
- 1 salinan dokumen pengenalan diri bergambar anda dalam pasport dan Visa Itali seperti yang ditunjukkan dalam pasport
- 1 salinan insuran kesihatan
- 1 salinan kad kredit, penyata bank atau surat sokongan kewangan
- 1 salinan salinan laporan gred AUR yang dicop oleh Universiti
Adalah menjadi tanggungjawab pelajar untuk memperbaharui permit tinggal mereka. Kehidupan Pelajar akan membantu dengan sebarang soalan berkaitan.
Warganegara Kesatuan Eropah
Warganegara Kesatuan Eropah tidak perlu memohon permit untuk tinggal . Semua pelajar EU yang merancang untuk belajar di Itali selama lebih daripada tiga bulan sebaliknya dikehendaki memberikan Pejabat Pendaftaran ( Ufficio Anagrafe ) dengan alasan mereka tinggal di Itali dan alamat tempatan mereka. Untuk melaksanakan pendaftaran rasmi ini, anda memerlukan dokumen berikut:
- ID/Pasport Kesatuan Eropah yang sah (bawa salinan bersama anda juga)
- Salinan insurans kesihatan. Sebagai warga EU, anda sepatutnya menerima Kad Insurans daripada Perkhidmatan Kesihatan Nasional anda yang melayakkan anda mendapat bantuan perubatan dan hospital di seluruh Kesatuan Eropah. Pastikan anda membawanya bersama anda ke Itali
- Penyata bank atau dokumen lain yang menunjukkan bahawa anda mempunyai kemampuan kewangan untuk menyokong diri anda
- Salinan surat pendaftaran AUR
Sila ambil perhatian bahawa terdapat beberapa Pejabat Pendaftaran di Rom; yang anda perlukan untuk mendaftar kehadiran anda bergantung pada alamat anda di Itali. Untuk bantuan dalam mengenal pasti Pejabat Pendaftaran tertentu anda dan untuk panduan lanjut sila hubungi Pejabat Kehidupan Pelajar.