Sarjana Sastera dalam Reka Bentuk Fesyen Kontemporari
IFA Paris
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Paris, Perancis
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
15 bulan
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
EUR 12,800 / per year *
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* Bayaran permohonan 150 EUR
biasiswa
Terokai peluang biasiswa untuk membantu membiayai pengajian anda
pengenalan
IFA Paris Master Disahkan oleh FEDE (Fédération Européenne Des Écoles)
- Tempoh: Program 15 bulan dalam Bahasa Inggeris
- Kampus: Paris, Florence (Istituto Lorenzo de Medici)
- Format: Paris / Florence / Paris
- Kredit ECTS: 120
- Bayaran Permohonan: € 150
- Yuran Pengajian: € 12,800
- Terhad untuk: 25 pelajar setiap kelas
"Kembangkan koleksi anda di atelier pereka kami"
Pengenalan
Pereka fesyen muda telah menjadi elemen utama dalam membentuk semula panorama fesyen masa kini. Dari pelantikan JW Anderson sebagai Pengarah Kreatif ke Loewe hingga pemerolehan saham Christopher Kane oleh Kering Group, semua acara nampaknya menunjukkan bahawa kini lebih daripada sebelumnya penciptaan fesyen tetap penting untuk aktiviti jenama mewah besar dan jenama pasaran massa.
Walaupun wujud kembali ke kreativiti yang murni dan segar, komponen pekerjaan berkaitan reka bentuk fesyen telah berubah secara dramatik. Membayangkan pakaian dengan cara yang intuitif hanyalah satu aspek tanggungjawab pereka. Seorang pereka kepala atau pengarah kreatif tidak hanya dapat menjangka perubahan sosial dan estetika tetapi juga memahami isu-isu strategik yang dihadapi oleh jenama dari segi kedudukan, potensi pasaran, dan komunikasi.
Sarjana Sastera kami dalam Reka Bentuk Fesyen Kontemporari dirancang khusus untuk menangani perubahan ini dan ditujukan kepada graduan Reka Bentuk Fesyen yang ingin melampaui reka bentuk dan pembangunan produk.
Program ini mempunyai 3 objektif utama:
- Memperkayakan budaya fesyen dan kreatif pelajar kami dengan modul yang direka khas untuk kursus ini. Sebagai contoh, modul 'Fashion Cross Culture' kami dikembangkan dengan Musée des Arts Décoratif untuk memberikan pendekatan yang lebih canggih terhadap analisis perbezaan budaya dan kesannya terhadap fesyen. Modul utama lain adalah "Fashion Product Semiology". Ia menggunakan semiologi sebagai metodologi untuk menyahkod pakaian dan mendekripsi aspek estetiknya untuk lebih memahami bagaimana ia dirasakan.
- Membangunkan kreativiti pelajar dengan modul seperti «Proses Kreatif» yang membantu pelajar menjadi lebih sedar tentang “logik kreatif” mereka sendiri dan meningkatkan potensi mereka. Penambahan bengkel praktikal akan memberi pelajar pendekatan baru untuk teknik pengeluaran dan reka bentuk yang diketahui. Sebagai contoh, modul "Pengembangan Corak dan Penggabungan" memperkenalkan kaedah penyelidikan baru berdasarkan eksperimen dan membuka perspektif baru untuk pelajar ketika mencari inspirasi.
- Membantu pelajar kita memahami bagaimana industri fesyen berfungsi dan bagaimana strategi jenama dibuat dalam konteks global. Pemasaran, masalah organisasi, cabaran kewangan serta strategi imej dan komunikasi akan dibincangkan dalam rangkaian pelbagai modul.
Kursus diakhiri dengan pelajar mengembangkan projek koleksi mereka sendiri dengan bimbingan tutor. Projek ini merangkumi membuat koleksi pakaian dan / atau aksesori. Prosesnya melibatkan merancang prototaip untuk 12 siluet serta mengembangkan rancangan pemasaran dan perniagaan. Koleksi ini kemudian diperiksa oleh juri profesional dan pelajar terbaik mendapat peluang untuk menunjukkan karya mereka kepada profesional fesyen di IFA Graduate Show yang berlangsung semasa The Haute Couture Fashion Week. Pelajar juga diajar untuk mengambil bahagian dalam beberapa pertandingan antarabangsa yang mewakili platform hebat pereka fesyen muda.
Seperti IFA Paris , Sarjana Seni dalam Reka Bentuk Fesyen Kontemporari mendapat banyak manfaat dari lokasi di Paris. Dengan kehidupan budaya yang kaya, dua muzium yang dikhaskan untuk fesyen, 6 minggu fesyen tahunannya, ratusan ruang pameran dan pameran tekstil, serta sekitar industri pertukangan skala kecil, kota lampu, tetap menjadi ibu kota fesyen yang tidak dapat dipertikaikan dunia.
Semua program kami diartikulasikan di sekitar kerangka ECTS seperti yang ditentukan oleh konvensyen Bologne. Setelah menamatkan kursus mereka, pelajar menerima sejumlah 120 ECTS yang dapat dipindahkan dengan mudah sekiranya mereka memutuskan untuk belajar lebih jauh. Program ini juga mendapat akreditasi IDEL / IDEART dan disahkan sebagai "Master Antarabangsa."
Kemasukan
Kurikulum
Struktur Kursus
Budaya Kreatif
Untuk menjana konsep dan produk yang relevan, pereka fesyen secara konsisten perlu mempersoalkan proses kreatif mereka sendiri berdasarkan perubahan dalam persekitaran sosial, ekonomi dan budaya mereka. Melalui modul berbeza kumpulan ini, pelajar akan mengatasi definisi kreativiti intuitif untuk membina rangka kerja artistik mereka sendiri berdasarkan motivasi peribadi dan proses intelektual mereka. Matlamatnya adalah untuk membantu mereka memanfaatkan sepenuhnya minda kreatif mereka dan oleh itu memaksimumkan keupayaan inovasi mereka.
Modul termasuk: Bengkel Proses Kreatif Penyelidikan Analisis Kreativiti Kontemporari & Pemikiran Kreatif
Persekitaran Fesyen Minat yang kuat dalam seni serta rasa ingin tahu terhadap bidang kreatif lain adalah perlu untuk memupuk kreativiti fesyen. Pengetahuan estetik dibina dengan menganalisis pelbagai genre imejan, grafik, warna, lukisan, arca, seni bina atau reka bentuk artifak. Melalui modul seperti Etnografi Fesyen, Silang Budaya Fesyen yang dibangunkan dengan kerjasama Paris Musée des Arts Décoratifs, atau Semiologi Produk Fesyen, pelajar akan menganalisis lagi cara fesyen menangani tanggapan penampilan dan status. Akhirnya pelajar akan dapat menyahkod makna di sebalik bentuk, jilid, detail atau warna mana-mana rangkaian produk fesyen.
Modul termasuk Fesyen Etnografi Fesyen Silang Budaya Aliran Konteks Kreatif & Semiologi Produk Fesyen Masa Depan.
Pengurusan pemasaran
Kumpulan modul ini menganalisis dan mencerminkan strategi pemasaran untuk jenama fesyen dan menyediakan garis besar yang ketat untuk mengurusnya. Pelajar meneliti perbezaan dalam memasarkan jenama fesyen tinggi berbanding jenama pasaran besar-besaran. Memerhati proses yang memberi kesan kepada identiti jenama, kedudukan, harga, pengedaran dan komunikasi membantu pelajar memahami cabaran yang wujud dalam pasaran fesyen kontemporari yang luas. Kuasa sesuatu jenama akan dianalisis melalui nilainya, dimensi sosial, kontrak dan semiotiknya. Pelajar akan membiasakan diri dengan alatan komprehensif yang diperlukan untuk penjenamaan untuk membina strategi yang koheren untuk jenama fesyen mereka sendiri. Keperluan untuk usahawan fesyen masa depan untuk membangunkan konsep fesyen inovatif dalam pasaran tertentu industri fesyen global hari ini juga ditangani.
Modul termasuk:
Kedudukan & Penetapan Harga Pengagihan Fesyen Tingkah Laku Pengguna Penyumberan & Penjenamaan Isu Rantaian Bekalan.
Imej & Komunikasi
Komunikasi yang komprehensif dan persembahan reka bentuk yang inovatif adalah penting untuk rumah fesyen menonjol dalam pasaran yang sesak. Modul berbeza dalam bab ini akan melatih pelajar untuk menggabungkan kata-kata dan imejan yang betul seperti kempen komunikasi fesyen yang dibangunkan di arena antarabangsa. Secara lebih khusus, pengetahuan dan kemahiran yang disampaikan akan tertumpu kepada perancangan strategik media, komunikasi visual melalui penggayaan, komunikasi bertulis melalui saluran tradisional dan digital, teknik perhubungan awam dan pengurusan acara untuk pertunjukan fesyen.
Modul termasuk:
Komunikasi The Fashion Press Peruncitan & Visual Merchandising Penggayaan Fotografi Fesyen Sejarah & Analisis.
Isu perniagaan
Pereka fesyen atau pengarah Seni mesti memahami rangka kerja undang-undang dan perniagaan industri fesyen untuk bercakap dengan cekap dengan pengurus jenama. Dalam kumpulan modul ini, pelajar akan menemui realiti industri Fesyen dari sudut ekonomi dan kewangan. Mereka akan meneroka cabaran yang dihadapi oleh syarikat permulaan dan mempelajari amalan terbaik untuk menulis rancangan perniagaan. Ini termasuk menganalisis dan menilai potensi pertumbuhan dalam perniagaan baharu, meminimumkan risiko kewangan sambil mengenal pasti faktor kejayaan utama industri yang diperlukan untuk sesuatu jenama itu berkembang dan berkembang dalam ekonomi global yang kompetitif hari ini.
Modul termasuk:
Keusahawanan & Kewangan Harta Intelek.
Isu teknikal
Secara realistik kerjaya masa depan dalam fesyen tidak boleh dibayangkan tanpa pengetahuan mendalam tentang pembinaan pakaian. Dalam kumpulan modul ini, pelajar akan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran mereka untuk mengendalikan pelbagai jenis pakaian dan tekstil melalui perantisan kedua-dua teknik pengeluaran tradisional dan berteknologi tinggi. Mereka juga akan didedahkan kepada peranan teknologi dalam mencipta tekstil dan reka bentuk baharu. Setelah selesai kumpulan modul ini, pelajar akan memahami proses fabrikasi dan isu praktikal yang terlibat dalam menghidupkan pakaian.
Modul termasuk:
- Bengkel Reka Bentuk Digital
- Bengkel Tekstil Inovatif
- Perkembangan Corak & Draping