Sarjana Bahasa dan Pengurusan Antarabangsa (LIM)

Umum

Penerangan Program

Objektif Program

Program Master dalam Bahasa dan Pengurusan Antarabangsa dirancang untuk pelajar Perancis dan internasional dengan kelancaran dalam sekurang-kurangnya dua bahasa asing (selain dari bahasa ibunda mereka) yang bercita-cita untuk berkarir dengan penekanan internasional. Program ini menawarkan pelajar pelbagai kursus dalam perniagaan antarabangsa (pemasaran, perdagangan, logistik, rundingan, dan sebagainya), serta kursus dalam bahasa, di mana fokusnya adalah untuk memperoleh pengetahuan yang mendalam tentang persekitaran sosioekonomi dan budaya zon geografi yang mereka pelajari. Kursus ini terutamanya diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis, tetapi juga dalam bahasa Jerman, Cina, dan Sepanyol. Melalui kajian dan latihan yang intensif, graduan program tuan ini menjadi pakar dalam perniagaan antarabangsa yang mampu berkembang dalam konteks pelbagai budaya. Kuliah, kumpulan belajar, bermain peranan, projek pelajar, dan latihan magang bergabung untuk menyediakan pelajar dengan latihan profesional yang mendalam.

Kemahiran dan Keupayaan

Bahasa: Kemahiran lisan dan bertulis dalam dua bahasa asing, ditambah bahasa ketiga di peringkat pemula. Sebilangan besar kursus berkaitan perniagaan diajar dalam bahasa Inggeris. Graduan kami terlatih sepenuhnya untuk bekerja dalam persekitaran yang profesional dan antarabangsa.

Pengurusan: Kemahiran dan pengetahuan bekerja dalam pelbagai fungsi perniagaan antarabangsa. Graduan kami boleh memimpin projek dan rundingan dalam bidang pemasaran, perdagangan, serta logistik. Mereka juga dilatih dalam bidang perniagaan.

Interculturality: Pelajar kita memperoleh pemahaman yang mendalam tentang aspek politik, sosial dan ekonomi masyarakat kontemporari yang dipelajari dan belajar bagaimana untuk meletakkan interculturality dalam amalan. Dengan kemahiran gabungan yang diperoleh dalam program Bahasa dan Pengurusan Antarabangsa, graduan kami berada dalam kedudukan yang baik untuk memulakan kerjaya antarabangsa yang dinamik dan luas.

Syarat Kemasukan

Kemasukan Tahun Pertama Berasaskan:

  • Permohonan dan wawancara bahasa asing
  • Kompetensi dalam dua bahasa asing: Bahasa Inggeris, Perancis, Jerman, Sepanyol, atau Cina, mengikut pilihan bahasa yang dipilih (NB: Pelajar tidak dibenarkan belajar dalam bahasa ibunda mereka)

Kemasukan Tahun Kedua Berasaskan:

  • Menyempurnakan tahun pertama dalam Bahasa dan Pengurusan Antarabangsa
  • Penyelesaian yang berjaya dalam tahun pertama program Sarjana berkaitan, selepas wawancara bahasa asing dan kelulusan universiti permohonan calon

Pendidikan berterusan: Pencari kerja dan pekerja boleh memohon ijazah Sarjana.

Hubungi: 03 21 60 38 17 / fcu-fare@univ-artois.fr

Mereka boleh memohon ijazah Sarjana atau siswazah melalui pengesahan pencapaian profesional dan pengalaman (VAPP) atau pengesahan pengalaman terdahulu (VAE) atau kursus campuran.

Hubungi: 03 21 60 60 59 / fcu-pac@univ-artois.fr

Peluang kerjaya

Dengan latihan yang komprehensif dalam pemasaran, logistik, perdagangan, dan pengurusan, serta dalam bahasa, graduan kami memperoleh peluang kerjaya peringkat pengurusan dalam perniagaan, logistik, pemasaran, komunikasi, dan pelancongan antarabangsa.

Ciri-ciri Program ini

  • Kursus yang berkaitan dengan perniagaan yang diajar dalam bahasa Inggeris
  • Kakitangan pengajar universiti serta profesional perniagaan dari pelbagai sektor
  • Kemungkinan menyertai program diploma berganda dengan universiti rakan kongsi antarabangsa
  • Projek pelajar yang menjangkau komuniti universiti dan perniagaan yang lebih luas
  • Projek disiplin seperti Hackathon dan Kalypso, yang menempatkan pelajar dalam persekitaran pembelajaran yang inovatif di mana mereka berhadapan dengan cabaran kehidupan sebenar dan situasi bina pasukan

Kandungan Kursus (2 Tahun)

Semester 1

12 minggu - 30 ECTS

Bahasa (Lisan dan kemahiran bertulis, kajian kes dalam perundingan dan komunikasi antara budaya)

  • Pilihan dua bahasa asing dari bahasa Jerman, Cina, Inggeris, Perancis atau Sepanyol (NB bahasa asli dikecualikan)
  • Satu bahasa tahap pemula: Bahasa Itali atau Belanda

Pengurusan (Kursus yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis)

  • Import
  • Perniagaan Antarabangsa
  • Pemasaran
  • Jualan dan rundingan
  • Pengurusan projek
  • Perkembangan kerjaya
  • Projek peribadi
  • Pengurusan antara budaya

Kajian antara budaya (aspek sosio-politik dan ekonomi masyarakat kontemporari.)

  • Eropah - China: Pengajian Anglophone atau Francophone dan Pengajian Cina
  • Eropah - Americas: Dua kawasan geografi di kalangan Kajian Anglophone, Pengajian Germanophone, Kajian Hispanik, dan Pengajian Francophone
  • Pasaran Antarabangsa: Semua pelajar akan mengikuti seminar mengenai pendekatan ke pasaran antarabangsa yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis.

Semester 2

10 minggu - 30 ECTS

Bahasa (Kemahiran lisan dan bertulis, kajian kes dalam perundingan dan komunikasi antara budaya)

  • Pilihan dua bahasa asing dari bahasa Jerman, Cina, Inggeris, Perancis atau Sepanyol (NB bahasa asli dikecualikan)
  • Satu bahasa tahap pemula: Bahasa Itali atau Belanda

Pengurusan (Kursus yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis)

  • Eksport
  • Ekonomi perniagaan
  • Pemasaran digital
  • Pemasaran
  • Kewangan
  • Pengurusan projek
  • Rundingan dan komunikasi
  • Penciptaan perniagaan

Kajian antara budaya (aspek sosio-politik dan ekonomi masyarakat kontemporari.)

  • Eropah - China: Pengajian Anglophone atau Francophone dan Pengajian Cina
  • Eropah - Americas: Dua kawasan geografi di kalangan Kajian Anglophone, Pengajian Germanophone, Kajian Hispanik, dan Pengajian Francophone
  • Pasaran Antarabangsa: Semua pelajar akan mengikuti seminar mengenai pendekatan ke pasaran antarabangsa yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis

Semester 2 disimpulkan oleh penempatan kerja selama dua bulan dan penyempurnaan laporan mengenai penempatan kerja.

Semester 3

12 minggu - 30 ECTS

Bahasa (Lisan dan kemahiran bertulis, kajian kes dalam perundingan dan komunikasi antara budaya)

  • Pilihan dua bahasa asing dari bahasa Jerman, Cina, Inggeris, Perancis atau Sepanyol (NB bahasa asli dikecualikan)
  • Satu bahasa tahap pemula: Bahasa Itali atau Belanda

Pengurusan (Kursus yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis)

  • Simulasi perniagaan Kalypso
  • Ekonomi antarabangsa
  • Perniagaan Antarabangsa
  • Pengurusan
  • Pemasaran
  • Logistik
  • Projek peribadi
  • Perkembangan kerjaya
  • Jaminan kualiti dan hal ehwal peraturan

Kajian antara budaya (aspek sosio-politik dan ekonomi masyarakat kontemporari.)

  • Eropah - China: Pengajian Anglophone atau Francophone dan Pengajian Cina
  • Eropah - Americas: Dua kawasan geografi di kalangan Kajian Anglophone, Pengajian Germanophone, Kajian Hispanik, dan Pengajian Francophone
  • Pasaran Antarabangsa: Semua pelajar akan mengikuti seminar mengenai pendekatan ke pasaran antarabangsa yang diajar dalam bahasa Inggeris dan Perancis

Semester 4

30 ECTS

Semester ke-4 terdiri sepenuhnya daripada penempatan kerja selama enam bulan diikuti oleh tesis yang diselesaikan oleh Master berdasarkan pengalaman penempatan kerja.

Tarikh Akhir Kemaskini Jan 2020

Latar Belakang Pusat Pengajian

L’Université d’Artois est une université multidisciplinaire dont le siège est situé à Arras, dans le Nord de la France

L’Université d’Artois est une université multidisciplinaire dont le siège est situé à Arras, dans le Nord de la France Baca Ringkas