MSc dalam Pendidikan
Cardiff University
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Cardiff, United Kingdom
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
1 tahun
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* yuran untuk kemasukan 2020/21 masih belum tersedia
pengenalan
MSc dalam Pendidikan direka untuk pelajar yang mempunyai minat dalam amalan pendidikan, organisasi, atau penyelidikan. Melalui modul yang merangkumi perspektif perbandingan dan antarabangsa, anda akan mempelajari pengalaman dari UK dan seluruh dunia serta meneroka isu kompleks yang dihadapi oleh guru dan pemimpin pendidikan serta pembuat keputusan dalam konteks yang semakin global. Cabaran ini termasuk aspek seperti reka bentuk kurikulum, penyampaian pengajaran dalam dunia yang pesat berubah atau kesan pengantarabangsaan dan globalisasi terhadap idea dan amalan pendidikan.
Program ini memberikan pemahaman yang mendalam tentang pendidikan sebagai bidang pengajian, tetapi juga hubungan antara pendidikan dan institusi sosial lain yang memainkan peranan dalam menangani masalah pendidikan yang kompleks. Bekerja rapat dengan rakan sekelas dan kakitangan akademik, anda akan berpeluang untuk meneroka soalan ini dan mendapat manfaat daripada perspektif antara disiplin, termasuk pendidikan, sosiologi dan psikologi. Anda akan dicabar untuk menilai dan merumuskan cadangan untuk amalan dan organisasi pendidikan, dan untuk mereka bentuk intervensi inovatif yang akan memperkasakan pelajar dengan meningkatkan kualiti dan kaitan pendidikan mereka.
Program ini memberi perhatian khusus kepada sektor pendidikan terbesar: pendidikan rendah dan menengah, tetapi juga memberi anda peluang untuk membincangkan perkembangan dalam pendidikan daripada perspektif pembelajaran sepanjang hayat yang lebih luas - daripada pendidikan pra-rendah dan pendidikan tinggi kepada pembelajaran dewasa dan tidak formal pendidikan - yang mengiktiraf keterkaitan antara bahagian sistem pendidikan yang berlainan. Untuk projek disertasi anda, anda boleh memilih untuk fokus pada mana-mana peringkat pendidikan formal atau pendidikan bukan formal.
Sila ambil perhatian bahawa walaupun program ini sesuai untuk profesional pendidikan yang ingin mengembangkan kerjaya mereka, ia bukan kelayakan mengajar dan tidak menyediakan Status Guru Layak (QTS). Jika anda berminat untuk memulakan kerjaya perguruan, sila semak syarat kelayakan mengajar untuk negara dan sektor tempat anda ingin bekerja.
Ciri-ciri tersendiri
- Penglibatan ulama terkemuka dalam pengajaran program ini memberi anda peluang untuk belajar tentang penyelidikan dan teori semasa.
- Peluang untuk mempelajari pendidikan dengan cara yang termasuk tetapi melangkaui tumpuan kepada amalan bilik darjah untuk menangani perbahasan yang lebih luas di sekitar pendidikan dan meletakkan asas untuk kepelbagaian kerjaya yang lebih luas daripada permit kelayakan mengajar yang berdedikasi.
- Modul khusus mengenai pemikiran kritis dan kemahiran khusus subjek lain yang diperlukan untuk mendapat manfaat daripada pengalaman anda sebagai pelajar pascasiswazah.
- Hubungan rapat dengan sekolah, kolej dan organisasi pendidikan/latihan lain yang menyediakan peluang untuk penglibatan aktif dengan pengamal pendidikan dan pembuat keputusan.
- Peluang untuk belajar di sekolah yang terkenal dengan penyelidikan termaju dalam pendidikan dan sains sosial secara umumnya: kami berada di kedudukan ke-5 untuk pendidikan dan ke-3 untuk sosiologi di UK untuk kualiti penyelidikan dalam Rangka Kerja Cemerlang Penyelidikan (REF) terkini.
Kemasukan
Kurikulum
Struktur
Bagi pelajar sepenuh masa, anda dijangka mengambil gabungan modul Teras dan Pilihan dalam Tahun Satu (120 kredit).
Pada Tahun Dua anda akan menjalankan modul Disertasi (60 kredit).
Modul yang ditunjukkan adalah contoh kurikulum biasa dan akan disemak sebelum tahun akademik 2020/21. Modul akhir akan diterbitkan pada September 2020.
Anda akan mengambil lima modul wajib 20 kredit - satu modul pilihan 20 kredit dan disertasi 60 kredit mengenai topik yang dipersetujui dengan penyelia anda - untuk membentuk 180 kredit penuh yang anda perlukan untuk melengkapkan program.
Modul yang diajar
Lima modul wajib termasuk kemahiran sosial teras dan topik substantif dalam pendidikan. Modul pilihan membolehkan anda menyesuaikan ijazah anda untuk memenuhi minat anda sendiri. Setiap modul yang diajar bernilai 20 kredit, bermakna ia perlu mengambil masa kira-kira 200 jam untuk disiapkan termasuk pengajaran formal, pelajar bebas dan masa yang dihabiskan untuk tugas penilaian.
Disertasi
Selepas berjaya menyelesaikan modul yang diajar, anda akan diminta untuk menghasilkan disertasi 60 kredit mengenai topik berkaitan pendidikan pilihan anda.
Disertasi ini melibatkan penyelidikan bebas berskala kecil yang membolehkan anda mengembangkan minat anda dalam bidang substantif yang berkaitan dengan program dan mempraktikkan pengetahuan dan kemahiran yang dibangunkan melalui penyertaan dalam modul yang diajar.
Anda akan diperuntukkan penyelia disertasi untuk membantu dalam merancang, menjalankan dan menulis projek penyelidikan.
Universiti komited untuk menyediakan pelbagai pilihan modul jika boleh, tetapi harap maklum bahawa walaupun setiap usaha dibuat untuk menawarkan pilihan ini mungkin terhad dalam keadaan tertentu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sesetengah modul mempunyai bilangan tempat yang terhad, yang diperuntukkan berdasarkan siapa cepat dia dapat, manakala modul yang lain mempunyai bilangan pelajar minimum yang diperlukan sebelum ia dijalankan, untuk memastikan kualiti pendidikan yang sesuai. boleh dihantar; sesetengah modul memerlukan pelajar telah mengambil mata pelajaran tertentu, dan yang lain adalah teras atau diperlukan pada program yang anda ambil. Modul juga mungkin terhad disebabkan pertembungan jadual waktu, dan walaupun Universiti berusaha untuk meminimumkan gangguan kepada pilihan, kami menasihati anda untuk mendapatkan nasihat daripada Sekolah yang berkaitan tentang pilihan modul yang tersedia.
Pembelajaran dan penilaian
Bagaimana saya akan diajar?
Anda akan belajar daripada sarjana yang menyumbang kepada masa depan bidang mereka. Kursus kami mencerminkan kedua-dua idea teras disiplin mereka dan perbahasan kontemporari, teori dan penyelidikan.
Kaedah pengajaran termasuk campuran kuliah, seminar, kajian bebas dan pembelajaran kendiri yang menggunakan sumber dalam talian, kerja individu dan tugasan kumpulan. Kuliah umumnya memberikan gambaran keseluruhan topik yang berkaitan, memperkenalkan konsep atau penyelidikan utama, dan mengetengahkan isu atau perbahasan kontemporari. Berbeza dengan kuliah, seminar memberi anda peluang untuk membincangkan bacaan, penyelidikan atau topik tertentu secara terperinci. Ini membolehkan anda menyatukan pemahaman anda dan mendapatkan maklum balas tentang pembelajaran individu anda. Seminar juga membolehkan anda mengasah komunikasi, pembentangan dan kemahiran kolaboratif anda semasa anda mengambil bahagian dalam perbincangan kumpulan dan tugasan lain.
Apabila sains sosial berkembang sebagai tindak balas kepada dunia sosial, kurikulum kami juga berubah. Pelajar kami memainkan peranan penting dalam perkembangan ini, dengan Panel Pelajar-Staf sedang dirujuk tentang perubahan besar dan semua pelajar melengkapkan penilaian modul dan tinjauan pelajar tahunan.
Bagaimanakah saya akan disokong?
Tutor peribadi akan membimbing anda sepanjang tempoh pengajian anda dan akan bersedia untuk membincangkan kemajuan dan memberikan nasihat serta bimbingan tentang pengajian akademik anda. Hab Pelajar dan Pejabat Program Diajar, kedua-duanya terletak di Bangunan Glamorgan, juga boleh memberikan nasihat tentang cara mengakses perkhidmatan universiti.
Semua modul dalam kursus menggunakan Persekitaran Pembelajaran Maya (VLE) Cardiff University– Pusat Pembelajaran – di mana anda akan menemui bahan kursus, pautan kepada bahan berkaitan dan maklumat yang berkaitan dengan tugas penilaian termasuk, contohnya, kriteria penilaian, pautan kepada kertas kerja lepas (apabila berkenaan), dan garis panduan untuk menyerahkan penilaian.
Sokongan khusus modul tambahan disediakan oleh tutor seminar, pensyarah dan/atau penganjur modul. Sokongan untuk disertasi disediakan oleh penyelia yang akan berjumpa dengan anda secara berkala.
Maklum Balas Formatif
Maklum balas formatif ialah maklum balas yang tidak menyumbang kepada kemajuan atau keputusan klasifikasi ijazah. Matlamat maklum balas formatif adalah untuk meningkatkan pemahaman dan pembelajaran anda sebelum anda melengkapkan penilaian sumatif anda. Secara lebih khusus, maklum balas formatif membantu anda untuk:
- Kenal pasti kekuatan dan kelemahan anda dan kawasan sasaran yang memerlukan kerja;
- Bantu kakitangan untuk menyokong anda dan menangani masalah yang dikenal pasti dengan strategi yang disasarkan untuk penambahbaikan.
Maklum balas formatif disediakan secara rutin dalam seminar. Selain itu, modul mungkin termasuk penilaian formatif khusus yang direka untuk membantu anda bersedia untuk penilaian sumatif berikutnya.
Maklum Balas Sumatif
Maklum balas sumatif ialah maklum balas yang menyumbang kepada kemajuan atau keputusan klasifikasi darjah. Matlamat penilaian sumatif adalah untuk menunjukkan sejauh mana anda telah berjaya memenuhi hasil pembelajaran yang dihasratkan bagi Modul dan akan membolehkan anda mengenal pasti tindakan yang diperlukan (suapan ke hadapan) untuk menambah baik dalam penilaian masa hadapan.
Semua maklum balas mengenai kerja kursus disediakan secara elektronik untuk memastikan ia mudah diakses dan mudah dibaca. Maklum balas lisan disediakan untuk pembentangan tetapi maklum balas bertulis juga akan diberikan jika/di mana pembentangan memberikan sumbangan yang signifikan kepada markah modul.
Maklum balas tentang ujian kelas biasanya disediakan sebagai maklum balas bertulis untuk keseluruhan kelas tetapi anda juga boleh membincangkan kertas ujian individu anda dan markah yang telah dianugerahkan kepada konvenor modul.
Semua markah dan maklum balas dibuat dengan merujuk kepada kriteria pemarkahan yang berkaitan.
Bagaimanakah saya akan dinilai?
Format penilaian biasa termasuk tugasan individu, kerja kursus, projek, pembentangan atau ujian kelas. Bentuk penilaian yang paling biasa ialah penghasilan kerja kursus. Tarikh akhir tersebar sepanjang tahun akademik.
Bahagian penting dalam penilaian ialah maklum balas. Maklum balas wujud dalam sebarang proses, aktiviti atau maklumat yang meningkatkan pembelajaran dengan memberi peluang kepada pelajar untuk merenung tahap pencapaian semasa atau terkini mereka atau pemahaman mereka tentang sesuatu topik. Ia boleh disediakan secara individu atau berkumpulan dan boleh dalam pelbagai bentuk. Ia responsif kepada jangkaan pembangunan program dan disiplin kami.
Rangkaian maklum balas termasuk maklum balas individu satu-ke-satu; maklum balas generik; maklum balas rakan sebaya; maklum balas tidak rasmi; penilaian kendiri untuk dikemukakan bersama penilaian.
Kakitangan akademik dan rakan sebaya boleh menggunakan pelbagai kaedah untuk menyampaikan jenis maklum balas ini: maklum balas bertulis; anotasi teks; maklum balas lisan; perbincangan seminar.
Hasil Program
Apakah kemahiran yang akan saya amalkan dan kembangkan?
Pengetahuan & Kefahaman:
Setelah menyelesaikan program ini, anda akan dapat:
- Menunjukkan pemahaman yang mendalam dan sistematik tentang teori teras dan konsep yang berkaitan dengan dasar pendidikan, organisasi dan amalan
- Menganalisis dan meletakkan amalan dan dasar pendidikan tempatan dan kebangsaan dalam konteks global dan sejarah yang lebih luas
- Menunjukkan tahap pengetahuan yang tinggi tentang pertimbangan metodologi dan etika yang relevan untuk menjalankan penyelidikan mengenai isu pendidikan
Kemahiran Intelek:
Setelah menyelesaikan program ini, anda akan dapat:
- Mengenal pasti perkaitan kompleks secara sistematik antara aspek teori pendidikan dan dasar serta amalan (dalam pendidikan dan bidang berkaitan)
- Menilai secara kritis penyelidikan dan kesarjanaan sedia ada mengenai isu pendidikan, dan membuat pertimbangan termaklum antara tuntutan bersaing dan perspektif teori
- Menghuraikan dan merenung secara kritis dasar dan amalan yang berkaitan dengan isu pendidikan yang kompleks, dan mengenai kaitan antara pendidikan dan institusi sosial lain
- Mengumpul, menilai, mensintesis dan mentafsir pelbagai bentuk data kompleks dengan berkesan –termasuk dalam bentuk disertasi projek
Kemahiran Praktikal Profesional:
Setelah menyelesaikan program ini, anda akan dapat:
- Nyatakan penyelesaian asal untuk menangani masalah biasa dan tidak biasa, untuk meningkatkan dasar dan amalan pendidikan
- Menunjukkan pemahaman kritis tentang pendekatan berasaskan bukti kepada reka bentuk, pelaksanaan dan penilaian intervensi pendidikan
Kemahiran Boleh Pindah/Keutamaan:
Setelah menyelesaikan program ini, anda akan dapat:
- Berkomunikasi (secara bertulis dan lisan) dapatan penyelidikan dengan jelas kepada khalayak pakar dan bukan pakar, bekerja dalam konteks antarabangsa, penyelesaian masalah, pengurusan masa, ICT dan kemahiran individu dan kerja berpasukan
- Nilai kerja anda sendiri dan kritis diri
Galeri
Peluang kerjaya
Kami menggalakkan pelajar kami berfikir tentang kehidupan di luar Universiti sejak hari pertama, menawarkan modul dan sokongan untuk memberi anda kelebihan daya saing dalam menamatkan pengajian. Mengubah teori menjadi aplikasi praktikal dan menyediakan pengalaman dunia kerja adalah aspek penting dalam semua skim ijazah kami dan membantu menyediakan graduan kami untuk kehidupan selepas pendidikan tinggi.
Graduan program ini boleh bekerja dalam bidang berkaitan pendidikan dalam organisasi pendidikan formal atau bukan formal, di jabatan kerajaan dan pengawal selia, dalam pertubuhan bukan kerajaan termasuk yayasan dan badan pemikir yang bekerja, dalam badan amal, media atau sebagai usahawan sosial dalam bidang pendidikan.