MSc dalam Kesihatan Awam
University of Limerick
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Limerick, Ireland
Bahasa
Inggeris
Format kajian
diadun
Tempoh
1 - 2 tahun
laju
Sepenuh masa, Sambilan
Yuran tuisyen
EUR 12,000 / per year *
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Minta maklumat
* Pelajar EU: € 6,000 | pelajar bukan EU: € 12,000
pengenalan
Sarjana Sains dalam Kesihatan Awam ini dirancang untuk melengkapkan pelajar dengan set kemahiran dan kecekapan yang dapat dipasarkan dan dipindahtangankan yang akan meningkatkan kerjaya mereka dalam kesihatan awam atau disiplin lain yang berkaitan dengan kesihatan, di dalam dan luar negara. Program ini boleh diambil secara sambilan atau sepenuh masa. Program pembelajaran campuran berasaskan kompetensi ini terdiri daripada lima modul teras, praktikum dan projek penyelidikan. Modul akan disampaikan dalam format campuran melalui gabungan kajian kes, kuliah dalam talian, bengkel berasaskan kelas, kerja penugasan kumpulan, dan projek individu. MSc Kesihatan Awam telah dianugerahkan akreditasi Agensi untuk Akreditasi Pendidikan Kesihatan Awam (APHEA) untuk kurikulumnya yang cemerlang dalam bidang kesihatan awam.
Gambaran keseluruhan
Fokus program Sarjana Sains dalam Kesihatan Awam ini adalah untuk beralih dari pengajaran kesihatan awam tradisional ke kesihatan awam berasaskan kompetensi dan gunaan. Program ini luar biasa dalam kekuatan modul kami dalam kesihatan global dan pembangunan lestari, penentu sosial sistem kesihatan dan kesihatan, penyelidikan kesihatan awam dan analisis data, merancang, memantau dan menilai intervensi kesihatan awam. Dari MSc ini, mana-mana lulusan tanpa mengira latar belakang profesional mereka akan dapat menyiasat, merancang, menilai dan menangani cabaran kesihatan awam dan menawarkan mereka peluang unik untuk belajar dan bekerja antara disiplin. Pelajar juga akan mencerminkan gaya dan amalan pembelajaran mereka sendiri dan orang lain.
Program ini terdiri daripada lima modul teras dengan ceramah dalam talian, bengkel membina kemahiran bersemuka di kampus, praktikum dan projek penyelidikan. Pelajar boleh mendaftar secara sepenuh masa atau separuh masa. Program sepenuh masa berjalan selama satu tahun akademik.
Hasil pembelajaran:
1.1 Pengetahuan - Luas dan Jenis:<UL>
Menunjukkan pemahaman mendalam tentang kerumitan sistem kesihatan dan kesihatan awam dalam konteks yang berbeza.Menyelidiki masalah yang menghalangi kesihatan secara nasional dan global dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi dalam pencapaian Matlamat Pembangunan BerkelanjutanUL>
Tahu dan Kemahiran - Julat dan Selektiviti:<UL>
Menggunakan pelbagai pendekatan, alat dan metrik untuk merancang, menyampaikan, memantau dan menilai intervensi kesihatan awam.UL>
Kompetensi - Konteks dan Peranan:<UL>
Kembangkan kemahiran penyelidikan dan analisis data dan kualitatif untuk menilai secara kritikal dan merancang pendekatan metodologi yang berbeza untuk menangani masalah kesihatan awam.UL>
1.2. Kompetensi - Belajar untuk Belajar:<UL>
Kembangkan kemahiran analitik dan profesional dalam merancang, mengurus, memantau dan menilai perkhidmatan, polisi, program, projek dan inisiatif kesihatan.Terapkan pendekatan pemikiran reka bentuk untuk mengenal pasti, menguji, dan melaksanakan penyelesaian kesihatan awam yang kreatif untuk memperbaiki masalah kesihatan global.Kaji secara kritikal isu-isu kontemporari dalam kepemimpinan penjagaan kesihatan dan kaji trend dan perkembangan pengurusan strategik yang berkaitan dengan organisasi kesihatan awam.UL>
1.3. Kompetensi - Wawasan:<UL>
Terlibat dalam makna refleksi UL untuk mengenal pasti, mentafsir, memperbaiki dan menilai kecekapan peribadi, budaya, dan profesional untuk membimbing kerjaya mereka.UL>
Kandungan Program
Setiap modul akan berjalan selama enam minggu. Selama tiga minggu pertama, pelajar akan bekerja secara individu dalam kajian kes dan akan menerima siri ceramah dan tutorial dalam talian yang merangkumi bidang kandungan modul ini. Pelajar akan diminta untuk menjawab satu siri soalan pilihan ganda berdasarkan setiap kuliah dan kajian kes. Pada minggu keempat modul, pelajar akan terlibat dengan rakan belajar dan tutor dalam bengkel dan tugasan kumpulan di kampus.
Dua minggu terakhir modul akan dikhaskan untuk projek individu di mana pelajar akan berpeluang menunjukkan kecekapan dalam menerapkan pengetahuan dan kemahiran yang mereka perolehi sepanjang modul. Melalui modul, pelajar akan menggunakan e-portfolio untuk mendokumentasikan dan merenungkan pencapaian kecekapan mereka. Maklum balas mengenai pembelajaran mereka akan diberikan secara berterusan dan pelajar akan dapat mengesan perkembangan peribadi mereka sendiri sepanjang program ini.
Ciri hebat lain ialah pelajar berpeluang menghadiri bengkel kediaman selama satu minggu di Limerick atau di salah satu kampus kolaborasi kami di Sao Paulo di Brazil, Boston di Amerika Syarikat, dan di India.
Modul praktikum adalah pengalaman latihan berdasarkan kompetensi, dirancang, diselia, dan dinilai selama 8 minggu. Modul ini memperkenalkan pelajar kepada amalan kesihatan awam di dunia nyata, sebagai kaedah untuk menerjemahkan kecekapan yang telah diperoleh pelajar semasa MSc dalam Kesihatan Awam menjadi tindakan untuk mendapatkan pengalaman profesional.
Modul projek penyelidikan akan membolehkan pelajar mengenal pasti jurang dalam penyelidikan kesihatan awam, merumuskan soalan penyelidikan mereka dan merancang projek penyelidikan. Pada akhir modul, pelajar akan diminta untuk menyampaikan laporan akhir mereka dalam format artikel jurnal. Semua modul disenaraikan dalam jadual di bawah, termasuk semester di mana modul dijalankan:
Penuh waktu
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim luruh<UL>
Sistem Kesihatan & Kesihatan Awam (9 ECTS)Intervensi Kesihatan Awam (9 ECTS)Penyelidikan & Analisis Data Kesihatan Awam (9 ECTS)UL>
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim bunga<UL>
Pemantauan & Penilaian dalam Kesihatan Awam (9 ECTS)Kesihatan dan Pembangunan Lestari Global (9 ECTS)Praktikum Kesihatan Awam (15 ECTS)UL>
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim panas<UL>
Projek Penyelidikan (30 ECTS)UL>
Paruh waktu
Tahun 1 Sambilan - Musim Luruh<UL>
Sistem Kesihatan & Kesihatan Awam (9 ECTS)Intervensi Kesihatan Awam (9 ECTS)Penyelidikan Kesihatan Awam & Analisis Data (9 ECTS)UL>
Tahun 1 Sambilan - Musim bunga<UL>
Pemantauan & Penilaian dalam Kesihatan Awam (9 ECTS)Kesihatan dan Pembangunan Lestari Global (9 ECTS)UL>
Tahun 2 Sambilan - Musim Luruh<UL>
Praktikum Kesihatan Awam (15 ECTS)UL>
Tahun 2 Sambilan - Musim bunga<UL>
Projek penyelidikan (30 ECTS)UL>
Penghantaran Program
Minggu 1-3 (Dalam Talian) - Minggu 4 (Di Kampus) - Minggu 5-6 (Projek Individu)
Minggu 1 | Minggu ke-2 | Minggu ke-3 | Minggu ke-4 | Minggu 5-6 |
Unit 1 | Unit 2 | Unit 3 | Bengkel berasaskan kemahiran selama 5 hari | Projek individu (Produk) |
5 jam bahan dalam talian | 5 jam bahan dalam talian | 5 jam bahan dalam talian | Senario Kes Kompleks | - |
Kajian kes | Kajian kes | Kajian kes | Projek Kumpulan | - |
25 peperiksaan MCQ | 25 peperiksaan MCQ | 25 peperiksaan MCQ | Pembentangan | - |
Markah: 10% | Markah: 10% | Markah: 10% | Markah: 20% | 50% |
Syarat kemasukan
Siapa yang boleh memohon
Lulusan Perubatan, Kesihatan Awam, Pergigian Farmasi, Paramedik, Kejururawatan, profesional kesihatan Sekutu, Psikologi, Kejuruteraan, kajian Pembangunan, Sains persekitaran, Undang-undang, Statistik, Ekonomi, Kajian Dasar, Sains sosial, Perniagaan, pengurusan, pemasaran, dan lain-lain yang berkaitan atau mata pelajaran yang sesuai
Pemohon mesti memperoleh minimum 2.1 (kepujian kelas kedua gred 1) sehingga memperoleh gelar sarjana muda kepujian pertama mereka (NFQ Level 8 atau yang lain yang diiktiraf setaraf dengannya). Anugerah 2: 2 atau kurang boleh dipertimbangkan sekiranya pemohon menunjukkan sekurang-kurangnya lima tahun pengalaman kerja kesihatan awam yang relevan.
Apa yang perlu disertakan dengan aplikasi anda<UL>
Catatan konsep projek penyelidikan yang ingin mereka lakukan sebagai sebahagian daripada program ini.Pernyataan peribadi yang menjelaskan mengapa mereka ingin menjalankan program ini.Transkrip dan sijil kelayakan.Terjemahan transkrip / sijil anda yang disahkan dalam bahasa Inggeris di mana asalnya dalam bahasa selain Bahasa Inggeris.Salinan sijil kelahiran / pasport anda (menunjukkan nama sah anda).UL>
Keperluan Bahasa Inggeris
Pemohon yang bahasa pertamanya bukan bahasa Inggeris mesti memberikan bukti kejayaan sebelum UL melengkapkan kelayakan ijazah yang diajar melalui bahasa Inggeris atau memenuhi salah satu kriteria di bawah (tidak lebih dari dua tahun sebelum permohonan):
Kelayakan Bahasa Inggeris yang diterima merangkumi yang berikut:<UL>
Peperiksaan matrikulasi dari negara-negara Eropah di mana Bahasa Inggeris disajikan sebagai mata pelajaran dan tahap yang boleh diterima dicapai.Sijil Meninggalkan Bahasa Inggeris Bahasa Inggeris - Tahap Biasa Gred D atau lebih tinggi.TOEFL - 580 (berasaskan kertas) atau 90 (berasaskan internet).IELTS - Skor minimum 6.5 dengan tidak kurang dari 6 dalam satu komponen.Ujian Bahasa Inggeris untuk Tujuan Bahasa Inggeris dan Akademik (ETAPP) - Gred C1.Bahasa Inggeris tahap GCE 'O' / Bahasa Inggeris GCSE - Gred C atau ke atas.Cambridge Assessment English - Sijil Penguasaan Bahasa Inggeris - Gred C / Sijil dalam Bahasa Inggeris Lanjutan Gred B.Papan Peperiksaan GCE - Delegasi Peperiksaan Tempatan Oxford - Sindiket Peperiksaan Tempatan Gred C / Cambridge - School Certificate Pass 1-6 / University of London Entrance and School Examinations Council - School Certificate Pass 1-6.UL>
Keputusan dalam peperiksaan selain daripada yang disenaraikan di atas juga boleh diterima sebagai memenuhi syarat bahasa Inggeris kami. Hubungi Bahagian Pendidikan Antarabangsa untuk mendapatkan nasihat.
Profil Siswazah
Program ini akan menetapkan lulusan untuk berjaya dalam kerjaya UL dalam bidang kesihatan awam sebagai penyelidik akademik, penganalisis data, ahli epidemiologi, pegawai dasar kesihatan, pengurus projek, ahli ekonomi kesihatan, jururawat kesihatan awam, doktor gigi kesihatan awam dalam pelbagai keadaan termasuk kesihatan , penyelidikan, perniagaan, kerajaan, nasional, antarabangsa dan badan bukan kerajaan.
Program sarjana ini disyorkan kepada pelajar yang ingin memperoleh kemahiran yang boleh dipasarkan dan boleh dipindah milik, dan mereka yang ingin mendapatkan rasa pencapaian peribadi, dan mereka yang ingin berpindah dalam posisi kepemimpinan dalam penjagaan kesihatan. Program ini akan melengkapkan pelajar dengan kecekapan yang berbeza termasuk kemahiran nyata yang tidak hanya akan dipasarkan kepada majikan masa depan, tetapi mereka juga mempersiapkan graduan kami untuk bekerja sendiri dan berunding.
Kemasukan
Kurikulum
Kandungan Program
Setiap modul akan dijalankan sebagai blok enam minggu. Dalam tempoh tiga minggu pertama, pelajar akan bekerja secara individu dalam kajian kes dan akan menerima satu siri kuliah dan tutorial dalam talian yang merangkumi bidang kandungan modul ini. Pelajar akan dikehendaki menjawab satu siri soalan aneka pilihan berdasarkan setiap kuliah dan kajian kes. Pada minggu keempat modul, pelajar akan melibatkan diri dengan rakan pelajar dan tutor dalam bengkel dan tugasan kumpulan di kampus.
Dua minggu terakhir modul akan dikhaskan untuk projek individu di mana pelajar akan berpeluang menunjukkan kecekapan dalam menerapkan pengetahuan dan kemahiran yang mereka perolehi sepanjang modul. Melalui modul, pelajar akan menggunakan e-portfolio untuk mendokumentasikan dan merenungkan pencapaian kecekapan mereka. Maklum balas mengenai pembelajaran mereka akan diberikan secara berterusan dan pelajar akan dapat mengesan perkembangan peribadi mereka sendiri sepanjang program ini.
Ciri hebat lain ialah pelajar berpeluang menghadiri bengkel kediaman selama satu minggu di Limerick atau di salah satu kampus kolaborasi kami di Sao Paulo di Brazil, Boston di Amerika Syarikat, dan di India.
Modul praktikum adalah pengalaman latihan berasaskan kompetensi, terancang, diselia dan dinilai selama 8 minggu. Modul ini memperkenalkan pelajar kepada amalan dunia sebenar kesihatan awam, sebagai satu cara untuk menterjemahkan kecekapan yang pelajar telah peroleh semasa MSc dalam Kesihatan Awam ke dalam tindakan untuk mendapatkan pengalaman profesional.
Modul projek penyelidikan akan membolehkan pelajar mengenal pasti jurang dalam penyelidikan kesihatan awam, merumuskan soalan penyelidikan mereka dan merancang projek penyelidikan. Pada akhir modul, pelajar akan diminta untuk menyampaikan laporan akhir mereka dalam format artikel jurnal. Semua modul disenaraikan dalam jadual di bawah, termasuk semester di mana modul dijalankan:
Penuh waktu
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim luruh
- Sistem Kesihatan & Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Intervensi Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Penyelidikan & Analisis Data Kesihatan Awam (9 ECTS)
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim bunga
- Pemantauan & Penilaian dalam Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Kesihatan dan Pembangunan Lestari Global (9 ECTS)
- Praktikum Kesihatan Awam (15 ECTS)
Tahun 1 Sepenuh masa - Musim panas
- Projek Penyelidikan (30 ECTS)
Paruh waktu
Tahun 1 Sambilan - Musim Luruh
- Sistem Kesihatan & Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Intervensi Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Penyelidikan & Analisis Data Kesihatan Awam (9 ECTS)
Tahun 1 Sambilan - Musim bunga
- Pemantauan & Penilaian dalam Kesihatan Awam (9 ECTS)
- Kesihatan dan Pembangunan Lestari Global (9 ECTS)
Tahun 2 Sambilan - Musim Luruh
- Praktikum Kesihatan Awam (15 ECTS)
Tahun 2 Sambilan - Musim bunga
- Projek penyelidikan (30 ECTS)
Penghantaran Program
Minggu 1-3 (Dalam Talian) - Minggu 4 (Di Kampus) - Minggu 5-6 (Projek Individu)
Minggu 1 | Minggu 2 | Minggu 3 | Minggu 4 | Minggu 5-6 |
Unit 1 | Unit 2 | Unit 3 | Bengkel berasaskan kemahiran selama 5 hari | Projek individu (Produk) |
5 jam bahan dalam talian | 5 jam bahan dalam talian | 5 jam bahan dalam talian | Senario Kes Kompleks | - |
Kajian kes | Kajian kes | Kajian kes | Projek Kumpulan | - |
25 peperiksaan MCQ | 25 peperiksaan MCQ | 25 peperiksaan MCQ | Persembahan | - |
Markah: 10% | Markah: 10% | Markah: 10% | Markah: 20% | 50 % |
Hasil Program
Hasil pembelajaran
1.1 Pengetahuan - Luas dan Jenis:
- Tunjukkan pemahaman yang mendalam tentang kerumitan kesihatan awam dan sistem kesihatan dalam konteks yang berbeza.
- Menyiasat masalah yang menghalang kesihatan di peringkat nasional dan global dan mengenal pasti cabaran yang dihadapi untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mampan
Pengetahuan dan Kemahiran - Julat dan Selektif:
- Gunakan pelbagai pendekatan, alat dan metrik untuk mereka bentuk, menyampaikan, memantau dan menilai campur tangan kesihatan awam.
Kompetensi - Konteks dan Peranan:
- Kembangkan kemahiran penyelidikan dan analisis data dan kualitatif untuk menilai secara kritikal dan merancang pendekatan metodologi yang berbeza untuk menangani masalah kesihatan awam.
1.2. Kompetensi - Belajar untuk Belajar:
- Kembangkan kemahiran analitik dan profesional dalam merancang, mengurus, memantau dan menilai perkhidmatan, polisi, program, projek dan inisiatif kesihatan.
- Terapkan pendekatan pemikiran reka bentuk untuk mengenal pasti, menguji, dan melaksanakan penyelesaian kesihatan awam yang kreatif untuk memperbaiki masalah kesihatan global.
- Kaji secara kritikal isu-isu kontemporari dalam kepemimpinan penjagaan kesihatan dan kaji trend dan perkembangan pengurusan strategik yang berkaitan dengan organisasi kesihatan awam.
1.3. Kompetensi - Wawasan:
- Libatkan diri dalam refleksi yang bermakna untuk mengenal pasti, mentafsir, menambah baik dan menilai kecekapan peribadi, budaya dan profesional untuk membimbing kerjaya mereka.