Kepimpinan di sekolah dikaitkan dengan memupuk persekitaran di mana pelajar boleh mencapai potensi penuh mereka dan di mana kakitangan pendidikan disokong, bermotivasi dan boleh berkembang secara profesional. Pemimpin sekolah yang berkesan sering digambarkan sebagai mempunyai kapasiti untuk mengubah dan memotivasikan orang lain, mereka mempunyai visi, pengalaman dan kepakaran. Kursus ini mengambil pandangan, walau bagaimanapun, bahawa sekolah berkesan mempunyai pemimpin yang boleh ditemui di seluruh sekolah dan tidak semestinya terhad kepada mereka yang berada di jawatan kanan sahaja. Idea utama yang diterokai dalam kursus ini ialah kepimpinan yang diedarkan, kerjasama dan faedah rangkaian, kepimpinan transformasi dan bagaimana kepimpinan yang berkesan boleh mengubah dan menambah baik sekolah.
MSc dalam Kepimpinan Pendidikan mengiktiraf bahawa sekolah dan sistem pendidikan yang lebih luas bergantung kepada pemimpin dari semua lapisan masyarakat dan semua jenis jawatan, tanpa mengira gelaran yang diberikan. Oleh itu, ia bertujuan untuk menyediakan pembangunan kepimpinan bagi orang yang bekerja dalam semua cara peranan dalam sistem pendidikan: guru bilik darjah, pemimpin sekolah formal, kakitangan pihak berkuasa tempatan, penggubal dasar, dan mana-mana individu yang mempunyai kepentingan langsung dalam sekolah rendah dan pasca- sektor sekolah rendah.
Program ini bertujuan untuk melengkapkan anda dengan pengetahuan, kemahiran, dan kapasiti kreatif yang diperlukan untuk bertindak balas terhadap pelbagai cabaran kepimpinan yang dihadapi dalam institusi pendidikan kontemporari. Kami akan mencabar tanggapan tradisional 'pemimpin' dan 'kepimpinan' yang menunjuk kepada model kepimpinan baharu yang lebih kolaboratif dan lebih organik.
Diharapkan bahawa graduan akan dapat memaklumkan amalan profesional mereka dengan bukti penyelidikan terkini dalam bidang untuk memupuk hubungan bermakna dalam komuniti pendidikan, menangani isu ekuiti dan kepelbagaian, menyokong pengajaran dan pembelajaran, dan akhirnya memastikan hasil yang berkualiti yang disesuaikan dengan keperluan kontekstual. Kami berusaha untuk membangunkan pelajar keupayaan untuk mengkritik amalan kepimpinan semasa dan untuk menggubal perubahan yang akan meningkatkan pendidikan untuk semua.
Tarikh tutup permohonan: Khamis 30 Jun 2022 jam 4 petang.
Sorotan Kepimpinan Pendidikan
Penyelidikan pendidikan kami telah berada di kedudukan ke-4 di UK berhubung dengan intensiti penyelidikan dengan 87% dinilai sebagai 'cemerlang di peringkat antarabangsa atau terkemuka di dunia' (REF, 2014).
Pengalaman Pelajar
Pelajar terlibat secara aktif dalam sesi (diterajui pelajar) dan terdapat peluang untuk kerja kumpulan kecil dan pembentangan.
Tugasan disesuaikan dengan topik yang diminati setiap pelajar.
Terdapat pandangan antarabangsa mengenai isu kepimpinan.
Gabungan pelajar antarabangsa membolehkan pertukaran pengetahuan, pengalaman dan perspektif.
Pelajar pemindahan kredit yang telah menamatkan anugerah peringkat sarjana lain, cth PGCE atau Kelayakan Profesional untuk Kepemimpinan (PQH) dalam tempoh 10 tahun yang lalu layak menerima pemindahan kredit. Permohonan pemindahan kredit hendaklah dikemukakan pada masa yang sama dengan permohonan program dalam talian kerana permohonan retrospektif tidak diterima.
Program ini disesuaikan untuk profesional yang bekerja dan oleh itu pendekatan pembelajaran campuran digunakan. Modul terdiri daripada kuliah bersemuka dan sesi dalam talian. Kuliah di Queen's berlangsung pada waktu malam dan sesi dalam talian boleh diselesaikan di luar kampus. Pelajar sambilan boleh kekal di tempat kerja mereka semasa pengajian mereka dan secara langsung menggunakan pengetahuan baharu dalam tetapan mereka.